Дискусия, предизвиквана безброй пъти, провокира и нашето любопитство да разберем кои модни къщи градят природосъобразно бъдеще. Днес събираме имената на няколко марки, които спряха да използват животински кожи за производството на луксозни артикули в името на околната среда. А и не само.
Колкото и да почитаме модата като религия, тя има и своята тъмна страна. Индустрията сериозно вреди на опазването на естествения хабитат на много животински видове, тъй като производството и разпространението на химикали, влакна и облекла, използвани в модата, допринасят за различни форми на замърсяване на околната среда, включително замърсяват водата, въздуха и почвата.
От друга страна, модната индустрия често пъти е обвинявана, че не набавя ресурсите си по хуманен начин и хиляди животни биват развъждани и отглеждани в бедни условия само за да свършат без кожух на гърба си.
Вижте тази публикация в Instagram.
След стотици разследвания, датиращи от 1980 година насам, много марки решиха да обърнат внимание на гласовете на техните потребители и да подходят по-целесъобразно към производството на луксозни стоки. Продукти като ключовата Boy Bag на Chanel от кожа от акула, Mini Flap чантата от алигаторска кожа и класическият модел от питон вече дори не се излагат като мостри, няма нужда да добавяме, че марката спря продажбите им още миналия декември.
Вижте тази публикация в Instagram.
Действията, предприети от Chanel, са резултат на трудности в набавянето на кожи по етичен начин. Споделяйки същите мотиви, Gucci забраниха употребата на козината през Октомври 2017. Усилията на тези два бранда са похвални, макар и закъснели. Други имена, които отдавна спряха да използват животински кожи в продукцията, са Calvin Klein – от 1994; Vivienne Westwood и Tommy Hilfiger от 2007, последвани от Michael Kors, Giorgio Armani, Stella McCartney и Ralph Lauren в периода 2006-2016.
Много други марки, които предстои да имплементират промени в избора и употребата на животински ресурси, са Furla, които започват еко начинанието си едва тази година; DKNY, Versace и Burberry, навлизащи в еко мрежата от 2018 година.
Вижте тази публикация в Instagram.
Когато говорим за забрана на животинска кожа, би трябвало да уточняваме, че в по-голяма част от случаите става дума за козина, а не за ресурси от екзотични животни като алигатори, крокодили, змии, акули и гущери. Докато в по-голямата си част модната индустрия е постигнала значим напредък в преустановяването на използване на козина, много марки си оставят вратичка към луксозния свят на екзотичните животни, чиито кожи все още се използват за направата на обувки и чанти.
Вижте тази публикация в Instagram.
Изходът не би бил опция за големите имена в модата, затова те добиват материалите си по „етичен“ начин – купуват, спонсорират и поддържат ферми за животни, чиито кожи биват използвани като основен ресурс. Корпорацията Kering, собственик на марки като Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta и Balenciaga, например инвестира във ферми за питони в Тайланд, които използва като верига за доставки. Оставяме на вас да решите дали това е достатъчно етичен подход в добиването на екзотични кожи, а ние се приготвяме за следващия сблъсък на лукса и устойчивия начин на живот.
Текст: Мила Стоянова
Снимки: Instagram