Готови ли сте за Halloween? И ние нямаме търпение! Не, чакайте, днес е първи юни, а не октомври. Съжаляваме, новата круизна колекция на Gucci, изглежда, ни подведе. Но как да не сбърка човек? Линията изглежда сякаш събира визии ала шотландски гайдар, испански номад, принц на елфите и Шер от някое извънземно кралство на едно място. Има още хипарски костюми с шорти и поли, както и палта, подходящи за кастинг за „Матрицата“. Сигурно разбирате объркването ни.
Поговорката „Достатъчно никога не е достатъчно“ важи с пълна сила италианската модна къща. Резорт линията, която показаха преди три дни в Рим, събира в себе си лицева и еко кожа с дълъг косъм, пера, велур, деним, туид, шифон, а по някаква необяснима причина дори десени с Мики и Мини Маус се прокрадваха между тоалетите. Това най-вероятно е прочита на Алесандро Микеле за съвременността. Защо? Защото дизайнерът реши да я сравни с миналото – а именно миналото на Рим, вечния град. Където се проведе и ревюто. Специалната локация този път бяха Капитолийските музеи, които добавиха още тежест към римското присъствие в колекцията.
Ако тази или която и да е колекция на Алесандро Микеле може да се определи по някакъв начин с думи, то бихме казали, че следното твърдение е вярно… според нас: линията е възторжена ода с щипка мрачно вдъхновение за историята на човечеството и изкуството, което то създава, като лирическият герой е образ-гражданин на света без определена принадлежност към място или общност, или дреха. Всички тоалети на креативния дизайнер на Gucci носят някакво съобщение към публиката, майсторлък, който той овладява от ранни години. Ето защо неговата работа е винаги различна, разнообразна и донякъде шокираща: тя е създадена, за да предаде информация, чувства, мнение, да събуди теми за разговор. А такива ще имаме в излишък.
Освен възторжена гордост от римските си предшественици Микеле изрази и мнението си относно съвсем скоро случили се събития. Това е причината някои от дрехите да бъдат все още в процес на завършване преди ревюто. Колекцията съдържа много препратки към Рим – древен и модерен – от яркочервено наметало, бродирано със златни листа, до сурова черна рокля, наподобяваща расо на свещеник. В линията има и много силуети с подчертани рамене – силно повлияни от седемдесетте, каквито са и високата талия, денимът и пуловерите, които бързо грабнаха вниманието.
Обединяването на различни личности отдавна е приоритет за Микеле и дизайнерът още веднъж казва, че „настоява за индивидуалност“: посочва, че кастингът за модели този път е бил дори по-сложен от обикновено, защото за ревюто модната къща избира два пъти повече хора, отколкото за друго обикновено шоу. „Това е парад на хора“, които предават посланията на Алесандро чрез дрехите, които той създава. Ключова тема за Микеле е обаче десетилетието на женската свобода – друг въпрос, който вдъхновява дизайнера. Пример: мека бяла рокля, на която е бродирана матка, разцъфнала в цветя. Алесандро адресира скорошните новини за правата върху аборта и споделя, че „жените трябва наистина да бъдат уважавани и поставяни наравно с мъжете, те (жените) трябва да имат свобода на избор; дори да прекъсват бременността, което е всъщност най-трудният избор.“ Дрехата е направена 24 часа преди шоуто.
Е, това е съвременното изкуство – Рим, възроден редом до Мики Маус, придружени от женски репродуктивни органи, дантелено бельо и калъфи за китара. За разкош да добавени огромни бижута, пайетени шапки и очила с причудливи рамки. Рипсено кадифе и тартан се редуват с еко кожа в колекцията, а ако вие все още си мислите, че няма да откриете никакви винтидж съкровища в гаредорба на баба си, значи бъркате. Може да не паснат на повод като Halloween, но пък идеално ще се впишат в ретро хипи вълната, която и Алесандро Микеле яхна за резорт 2020. И накара публиката си да стои в тъмните зали на музея, светейки си с фенерчета, за да вижда моделите!
„Беше важно това шоу да се организира в Рим, за да се отдаде почит, да се прослави това място на свободата.“ – казва дизайнерът за концепцията на колекцията. И наистина не можем да дадем друго определение за тази линия освен освободена – от естетическо чувство, модни табута, ограничение в материите и цветовете. Поне едно е сигурно – има за всеки по нещо, а това тактика за продажба.
Текст: Мила Стоянова
Снимки: Vogue