Първият месец от 2023 почти отмина. Едва за няколко седмици много фитнес членства се отмениха, приложения за следене на калории се изтриха, а медитацията остана само в списъците с цели… Явно това е сред основните принципи на целите – невинаги да ги постигаш. Но не това е въпросът, който ще разискваме.
Разглеждаме какви цели си е поставила модната индустрия, за която знаем, че много трудно се отказва и обикновено преследва целите си, достига ги, възползва се до краен предел и евентуално чак тогава е удовлетворена. Някои са на дневен ред от години, други са съвсем нови, а трети- ами те просто са вечни…
Устойчиви навици
„О, не! Стига вече- писна ми!”- беше първосигналната ми реакция, когато за пореден път видях устойчивостта да оглавява списъците с модни цели за 2023. Не го разбирайте сякаш упреквам движението за по-зелена мода и цялостно по-зелен свят – подкрепям го с две ръце. Темата обаче стана толкова преекспонирана, че сякаш загуби дълбочината си. А и реакцията на обществото бе доста едностранчива.
Чудесно, че всички мигновено започнахме да гледаме етикета, да се интересуваме дали дрехата на гърба ни е етично произведена и дали е от естествен текстил. Устойчиви сме и всичко е прекрасно, но до момента, в който служителят на касата ни попита: „Искате ли торбичка” (сами познайте дали хартиена) и ние без да се замислим, за секунди хвърляме еко начина си на мислене на боклука и утвърдително кимваме.
Тази година поставяме акцент не само върху устойчивите дрехи, а върху устойчивия живот на 360 градуса.
Живейте без отпадък, ползвайте градски транспорт, пазарувайте втора ръка – намерете нещо, което да резонира със собствения ви лайфстайл. Най-вече правете осъзнати избори, подплатени от истинска грижа, а не просто от факта, че е модерно.
Каква е логиката да ходите на работа, облечени във устойчива мода от глава до пети, но с колата? Ако попитате мен – няма такава.
Разрешаването на един проблем чрез създаването на друг може ли изобщо да се приеме като решение?!
View this post on Instagram
Колелото се върти
„Колко по-хубаво бе преди!”– фраза, която сякаш е залегнала в светогледа на целия свят. Непрестанно гледаме назад, търсим вдъхновение в миналото и пренасяме в настоящето есенцията от най-хубавите моменти. Напълно в реда на нещата, ако постоянно сме в тази т. нар розова ретроспекция, то просто няма как да не се отрази и върху стила ни. Няма значение кое отминало десетилетие вдъхновява дизайнерите в момента, когато нещо стане популярно и допадне и на нас самите – всички искаме да се присъединим към дадената тенденция. Ключовото тук е: По какъв начин да го направим? Да речем, че дългите дънкови поли се завръщат на подиума и стават актуални. (Факт.) В резултат на това, всички масови производители на бърза мода ще напълнят магазините си с тях във възможно най-кратък срок. Така ще имате възможност да се сдобиете с желаното ви парченце тренд изключително бързо, отивайки до най-близката локация на бранда и отделяйки немалко от бюджета си. Не е нужно да ви напомняме за базовия икономически модел, че търсенето определя предлагането, защото купувайки така желаната от вас пола за 80 лв. и сами можете да си направите изводите. Разбира се, това не е нужно, защото винаги има алтернативно решение – необходимо е само малко повече старание и желание.
По презумпция знаем, че модата е циклична. Нови и революционни концепции все по-рядко се измислят, така че вероятността този тип дънкова пола да е била по страниците на списанията едва преди няколко години е огромна. Конкретно дългата дънкова пола е била актуална през 70-те, зората на милениума и последните години на миналото десетилетие, т.е. вероятността да ги откриете във втората употреба никак не е малка.
Нека само да напомним, че в 21. век звучи значително по-привлекателно и разумно да носите нещо винтидж, отколкото конфекция.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Диво, ярко, дръзко!
Живеем в толкова еклектичен и стимулиращ свят, не може ли да внесем малко спокойствие? Отговорът е „да, можем” и от известно време насам целокупно го правим – в модата, интериорния дизайн и дори в избора си на продукти спрямо опаковката. Залагаме на неутралните цветове и земните тонове. Навсякъде. Ако напишете в Google: „Как да изглеждаме класно?” навярно ще се сблъскате със стотици наръчници, които ви подканват да носите черно, бяло и сиво, за да „замиришете на стари пари”. Ким Кардашиян и абсолютно бездушното й сиво-бежово имение, което принадлежи към естетиката на съвременния модернизъм са перфектния пример. Грейдж (от англ. gray+beige) е естетиката, която все по-масово завладява интернет. Минимализъм – нищо излишно, но и нищо интересно. Ние смятаме, че е крайно време за промяна, а „големите” в модата са в унисон с възгледите ни. Да върнем цветовете, текстурата и дори интригата в живота на хората що се отнася до модата. Нека дрехата разказва история, да бъде изкуство, да показва истинското майсторство на своя създател. Gen Z със своите очевидни симпатии към максимализма се справят прекрасно, възвръщайки живота в облеклото. Да бъде диво, ярко и дръзко!
View this post on Instagram
Позволете си да блеснете
Социалните мрежи ни налагат своя контрол отвсякъде, благодарение на умението си да „инфлуенсват” или на прост български – да влияят. В моден аспект, те притежават платформа, както никой дизайнер, артист, сайт или списание. Там няма редактори, няма кой да режисира, да контролира и да накланя везните. Колкото и невероятно да звучи, голяма част от хората се вълнуват повече от уличния стил на седмиците на модата, отколкото от това, което се случва на подиума. На улицата, в супермаркета, на път към работа – фотографи улавят хората, живеейки „живия живот” и ги превръщат в източници на вдъхновение. Неподправени, индивидуални, различни – празник на стила.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Разбираемо е, всеки един от нас може да припознае себе си много повече в човека на улицата, в сравнение с този на подиума, където дори през 2023, все още не е толкова разнообразно. Но до какво води всичко това? Постоянно отдаване на отговорността за вдъхновение на някой друг и дефицит на личната гледна точка. Нека всички си признаем, че в момента, в който дори малко се затрудним в избирането на аутфит мигновено влизаме в Pinterest, Instagram или Tik Tok „на лов” за свежи визии. Не, че е нещо нередно или греховно, но се съмняваме, че Кари Брадшоу е станала модна икона, защото е следвала точните инфлуенсъри.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Ключът към стила е индивидуалността. Малките детайли, усилието и посланието, което предаваш на хората около теб. Да се изразяваш, да носиш енергия, самият ти да си вдъхновението. Предизвикайте се и покажете истинското си аз – дори и да не е в тренда.
В крайна сметка „Бъди себе си!” е най-устойчивото клише. Защо да не му се доверим?