Колко точно е разликата между България и Япония? Седем часа. Точно толкова е и приликата между двете страни. А каква е приликата между две такива държави ще попитате. Не е само една. Всички общи черти между две толкова далечни различни места са събрани в продукцията на „ИВАН АСЕН 22” – “+7HOURS”. Проектът на концептуалната дизайнерска платформа представя преплитането на японската и българската култура през визуалния език на съвременния моден дизайн. Той събира в себе си забързания дух на „изпреварването” на времето, футуризъм и утопичност, прекосяване на време и пространство и „отменянето” им, възможността за достигане и докосване на две отдалечени светове и култури в обозримо време. За какво става въпрос ли? Ами за мода. Но една различна мода, извън тенденциите и субективното време, мода, която е старинна и крие истории от време, което никой не си спомня. Вдъхновенията са традиционната японска и българска култура, личната история на собствениците на автентични японски кимона, съчетани с явления от съвременния урбанистичен живот и лайфстайл на двете страни.
Крайният резултат ще бъде изложба-пространствена модна инсталация с рaзрaботени от девет български модни дизайнери и четирима японски студенти по моден дизайн концептуални облекла-обекти и моден филм, съвместна работа на български и японски артисти, с участието на актрисата Ирмена Чичикова. Сега вече изглежда по-разбираемо. Почакайте да видите моделите на живо, ще се намерите в океан от емоции.
Ето и още малко детайли от бекстейджа: числото 7 е знаково за проекта и участниците в него. Защото това са седемте нощи на преход и безсъние, броят часове, в които са заснети филмовите и фото-кадрите в Токио, изпълнени с интензивни срещи, наблюдения, посещения… Девизът на числото седем също не е случаен: разбиране. Разбиране и респект към чуждата култура. Разбиране на собствената, осъзната наново чрез сблъсъка й с далечната и магична култура на Япония и усещането за трансцендентална близост.
Основното изразно средство в проекта е дрехата, разглеждана не като носимо и функционално облекло, а като художествен обект: концептуална дреха-скулптура, носеща свое собствено послание в тематичния комплекс на проекта. В създадените си за изложбата работи дизайнерите използват платове, закупени в Япония.
Тъканите, материята на дрехите, същевременно ефимерна и устойчива, пресъздават идеята за мимолетността, но и за безкрайността на живота. Взирането в обект като едно автентично кимоно, материализирането му на друго ниво, през друга философия и възприятия, носи усещането за чиста меланхолия, за духовен копнеж, присъщи на японската душевност. Дрехи, които вдъхват нов живот и нов смисъл, изпращайки послания от едно общество към друго отвъд време и пространство.
„Българско тяло с японска душа. Или обратното. Истински себе си чрез корените си, познанието за рода си и опознаването на чужди времена, история и автентичност. Чрез тъканите, символите, традиционните носии, така нужни в съвременния ни свят, за да бъдем по-близо до онези, от които произлизаме.” – така обобщава проекта Ирмена Чичикова, което е актриса и вдъхновител на проекта.
Сблъсък на време и пространство, съжителство на традиция със свръхтехнология. Прекосяване на далечни разстояния, преплитане на различни култури, вкусове и възприятия, реалност и фикция, минало, съвремие и бъдеще – това е по същество „+7HOURS”. Oсновните тематични комплекси, с които дизайнерите свързват разбиранията си за Япония, са два: опазване на традиционното и технологичен прогрес.
„Целта ни като артисти и дизайнери е да можем да ги преведем на съвременен визуален език, вдъхновен от една нова, непозната динамична урбанистична среда и начин на живот, какъвто усетихме по време на проучвателното ни пътуване в Токио, Япония.” – споделя творческият екип зад продукцията на платформата „ИВАН АСЕН 22”.
Проектът е част от официалната програма на Пловдив – Европейска столица на културата 2019, фокус: Японска култура, и се осъществява с финансовата подкрепа на EU JAPAN FEST, ПЛОВДИВ 2019 и ЕSTHEDERM, както и със съдействието на Посолството на Република България в Япония и Посолството на Япония в България.
Текст: Press
Кредити:
Eкип:
Нели Митева (България), артистичен директор на концептуална дизайнерска платформа „ИВАН АСЕН 22”, моден дизайнер, куратор, ръководител на проекта
Мира Драганова (България) – председател на концептуална дизайнерска платформа „ИВАН АСЕН 22”, мениджър, продуцент
Ирмена Чичикова (България) – актриса, вдъхновител и лице на проекта, главна действаща фигура в модния филм
Александър Гергинов (България) – моден дизайнер, стилист, сценарист и режисьор на модния филм
Момчил Тасев (България) – сценограф, продукционен дизайнер на модния филм, интериорно оформление на изложбата
Тойоми Сато (Япония) – партньор на проекта от японска страна
Бенджамин Хънг (Австралия, Япония) – моден фотограф
Ооши Уемото (Япония) – музикант, композитор на музиката за модния филм
Аяко Кобайаши (Япония) – оператор на модния филм в Токио и София
Риохей (Рой) Мидзуно (Япония) – видео-артист
Български модни дизайнери:
Aлександър Гергинов
Георги Флоров
Диляна Иванова
Нели Митева
Полина Сотирова
Симеон Атанасов
Станислава Димитрова
Цветалина Атанасова
Яна Дворецка
Японски студенти по моден дизайн от BUNKA Fashion College Tokyo:
Yucheng Zhou
Mai Sude
Miki Ogu
Ryuga Kawabe
Консултанти:
Дора Сомова
Ирен Ямами
Катя Черпокова
Модна фото-сесия:
фотограф: Златимир Араклиев
модел: Ирмена Чичикова
грим и коса: Слав
Фотография:
BENJAMIN HUNG / БЕНДЖМИН ХЪНГ