Ако можеше сега да надникнем 100 години напред в бъдещето… Като във филм, с машина на времето. И тъй като физически сме неспособни да надхвърлим рамките на времето, то често фантазираме за това какво ще се случи след година, десет или цял век. Как си представяме всичко, което предстои, вероятно би било смешно за бъдещите хора. На едно такова пътуване в бъдещето се натъкваме днес.
През 1939 година Vogue иска от девет водещи дизайнери да си представят и изобразят модата на 2000 година. Редакторският материал със заглавието „Designs for a 2000 AD Doll” (Дизайни за кукла 2000 година сл. Хр.). Февруарският брой на американското списание си поставя за задача да отрази незнайното бъдеще на модата в контекста на провеждащият се по това време световен индустриален панаир в Ню Йорк. А творенията на деветте дизайнера са били първата експозиция, отнесена към бъдещето на голямото събитие.
Редакторите на Vogue се спират на девет индустриални дизайнера, обяснявайки избора си така: „Хората, които оформят нашите съдби и нашите кухненски мивки, които оформят по модерен начин нашите телефони и небостъргачите, хората, донесли сюрреализма в магазините за ежедневни стоки… Те разбират какво ще е бъдещето. Те са тренирани да мислят напредничаво, те знаят какъв ще е утрешния ден…“ И така девет мъже започнали да мислят как виждат модата след около 60 години. Имената на дизайнерите, участвали в този проект са Donald Deskey, Gilbert Rohde, Russel Wright, Raymond Loewy, Egmont Arens, Walter Dorwin Teague, George Sakier, Henry Dreyfuss и Joseph Platt.
Техните фантастични идеи били визуализирани от илюстраторите на големи модни къщи в Ню Йорк от това време. Някои от очакванията им се оказват твърде преувеличени, а други са доста точни. Един от тях представя идеята за рокля с регулируеми ръкави, друг вижда токовете на обувките деформирани и „еволюирали“, каквито наистина съществуват и днес. Някои от предсказанията включват идеята за технологичен напредък, а рисунките показват смесицата от фантазия в съчетание с познатото, от което и на нас би ни било трудно да се откъснем днес. Но резултатът за февруарския брой на Vogue от 1939 година остава запомнен като интересен експеримент в тогавашния моден свят.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още:
РОКЛИ, ПЛОДОВЕ, ЛЯТО: ИНТЕРЕСНИТЕ ПРОИЗВЕДЕНИЯ НА GRETCHEN ROEHRS