„Рециклиране, релефи, винтидж, етно, природа, ексцентричност” – това са ключовите думи, които определят тенденциите в текстила за 2013, зададени на най-голямото световно изложение в бранша – Heimtextil (от 8 до 12 януари във Франкфурт).
Рециклирането е не само повеля на времето, но и вдъхновение и мисия за дизайнерите. Тазгодишният конкурс за млади таланти, съпътстващ изложението, беше на тема „Повторно използване”. Дизайнерите дебютираха пред международна публика с оригинални хрумвания – стол, създаден от рамки за прозорци и стари чорапогащи, бюро от вана, лампа от душове, люлка от велосипедна гума… Но идеята за рециклирането не е само повод за академични експерименти. Някои от големите фирми също показаха продукти, създадени от „отпадъчни” материали – стари чували, стари килими, нарязани и съшити отново. В този тренд се преплита и още една силна тенденция – „винтидж” – старото е ценно и красиво, защото носи дух и история. Миналото се интерпретира различно – като традиционно занаятчийско, но и като „остаряло” в буквалния смисъл – изтъркано, като се ползва специална технология за състаряване на текстила. Релефите са друга силна тенденция в текстила, която прави тъканите особено впечатляващи и ефектни. Топки, нишки, вълни, вгъвания, оригами – повърхностите са неспокойни и разнообразни и придават индивидуалност на визията.
Етното е толкова устойчива мода в гардероба и в интериора, че съвсем очаквано, отново бяха показани мотиви и шарки в цветовете и традиционния рисунък на различни култури – индиански, африкански, индийски… Задължително в ярки цветове – червено, зелено, синьо, оранж. Природата присъства не само с естествените материали, но и с красотата на минералите, скъпоценните камъни и пейзажите. Визията на природните явления се предава реалистично или напротив – напълно абстрактно.
Ексцентричното се базира на неочаквани съчетания и на чувството за хумор – иронията, вицът и закачката се оказват печеливша стратегия за повечето производители на тапети и текстил. Дигиталното принтиране дава абсолютно неограничени възможности на индустрията, за което беше призован да говори самият гений на принтовете – Карим Рашид.
Едно е сигурно – през следващите няколко години именно текстилът ще задава стила и ще бъде цвета на интериора, защото производството бързо и евтино може да следва модата, а ние бързо и евтино можем да преобразяваме дома си с негова помощ.
текст: Антоанета Баева
снимки: Heimtextil