Етикетът в бизнеса не е от вчера, но не винаги се съобразяваме с правилата му, макар да сме наясно, че неслучайно са създадени. Някои са го учили в университета, други докато изграждат семейните си бизнеси. Ако сте започнали сами, ще насочим вниманието ви към няколко основни правила, които винаги ще ви поставят на ниво в общуването.
Ето няколко урока, които всички е добре да знаем…
„Как си?“ винаги е по-добре отколкото „Надявам се да си добре?“
Когато пишете имейл, винаги е по-добре да питате, отколкото да констатирате. Казвайки „Как си?“ създавате впечатлението, че сте готови за диалог, докато „Надявам се да си добре“ е доста по-затворено изказване и изглежда, че сте по-заинтересовани от темата на имейла или да поискате нещо. Уверете се, че цялото ви писмо се вписва безупречно в бизнес етикета преди да натиснете бутона „Изпрати“ (и проверете за грешки!).
Винаги представяйте другите
Всеки път, когато се появи възможност, представете хората около вас. Дори и ако вече се познават, това ще покаже на професионално ниво и ще ги накара да се чувстват ценени.
Внимавайте за езика си
Вече не става въпрос само за особено официалните имейли. В зависимост от това с кого общувате през електронната си поща, „Здравейте“ е по-подходящо от „Уважаеми“. Може дори да очаквате емотиконки, които да се появят в кореспонденцията понякога. Дори когато официално са забранени в електронното общуване, хората си позволяват да ги добавят, когато пишат през телефоните си.
Винаги всичко зависи от това с кого кореспондирате, потенциален клиент или партньор може да не оцени неформалния стил на писане, както и добавянето на усмихнати човечета. Но ако с напредване на общуването се опознаете, може да оставите настрана строго официалния делови език. Следвайте техните насоки и запомнете, че можете да сте едновременно неформални и професионални в писането.
Винаги чукайте
Не влизайте в нечий офис без да оповестите за това. Достатъчно грубо е да прекъснете работата на хората и да ги накарате да усетят, че не уважавате личното им работно пространство.
Не бъдете агресивни с визитките
Няма нищо по-лошо от някой, който раздава визитките си на всички, които срещне, което не говори за много добър етикет. Би трябвало да размените координатите си с хората, с които сте провели съдържателен разговор и това да се получи като естествено продължение и желание за по-нататъшно сътрудничество.
Добре е от време на време да си припомняме тези прости, но основни правила, които демонстрират отговорното ни отношение към бизнеса и хората, с които го правим.
Текст: Ивайла Влахова
Снимки: Press