Боряна и Ева от „Kool and Konsious“ – устойчива мода в неустойчив свят

x

Боряна Узунова и Ева Вучева са основатели на платформата „Kool and Konsious“. Две вдъхновяващи млади жени в ролите на иноватори ангажирани с най-важните каузи на нашето време – мода, съобразена с околната среда и нейното опазване. Бизнес дами, предприемачи и безстрашни пионери, пример за вдъхновение и подражание.

 Какви искахте да станете когато бяхте малки момичета? 

Боряна Узунова: Аз исках да бъда хирург или ветеринар. Цялото ми семейство са лекари и сме отраснали с медицината като много близка сфера. Вече ни наричат семейство Дулитъл (смее се). Вкъщи винаги с радост сме си говорили за работата. Като човек, който по природа е амбициозен, от първи клас – буквално – нямаше година, в която да нямам някакъв бизнес. (смее се). Единственото ми вълнение от буденето сутрин за училище беше, че  ще мога да си продавам нещата (смее се). В крайна сметка, много естествено реших да се занимавам с предприемачество. Мислила съм си да съчетая предприемачество с медицина. Но много естествено дойде цялото осъзнаване за проблемите в модната индустрия и за липсата на иновации, което много ме привлича като посока, в която да започна да се развивам.

Ева Вучева: Аз нямам някакъв ясен спомен да съм искала да стана нещо конкретно. Моето детство е минало в кола. Винаги пътувахме от едната до следващата фабрика. Сигурно съм искала да стана шофьор на електрокар. (смее се). Имам усещане, че винаги съм била много self-driven в различни посоки, които са ми били интересни спрямо възрастта. В един TED Talk, който правих, случайно започнах с това, че съм роден лидер – на шега естествено. Но мисля, че съм всъщност точно това. Определено ми е много лесно да ангажирам хора около себе си и да ги вкарам в някаква посока. Много ясно виждам целите и пътя, по който да се стигне до тях. Мисля, че звучи една идея по-агресивно отколкото ми се иска, но абсолютно вярвам, че това е така. Предполагам, че съм искала да стана генерал. (смее се).

Спомняте ли си първия Ви разговор за създаването на Kool & Konscious? 

Е.В.:  Боряна ми прати един много дълъг имейл, който аз очевидно не бях прочела в детайл. (смее се). Спомням ми, че й отговорих нещо от рода на “Чудесно! Да се срещнем!”, и така се срещнахме около Коледа преди 2 години.

Б.У.: Октомоври 2018.

Е.В.: Оказа се, че моят офис е буквално на 2 метра от къщата на Боряна. Идеята не беше толкова да работим заедно, а по-скоро аз да помогна за изграждането на правилния екип около идеята. Поканих я да работи при мен в офиса и да обменяме идеи. Но с времето аз станах част от екипа.

Б.У.: Аз й заложих капан на Ева (смее се).

А как се роди името Kool & Кonscious? 

Б.У.: Аз изхождах от позиция, в която бях развила технология за “Perfect Fit On Demand” и идеята ми беше да създам платформа, в която да събера супер готини малки брандове, които потенциално да започнат да използват тази технология, и потребителят да може да си поръчва дрехи с “Perfect Fit On Demand” от тази платформа. Естествено имаше много силен устойчив елемент. Цялата идеология зад технологията беше да няма “масово производство”, а да се произвежда само тогава, когато някой наистина иска да си купи нещо. Започнахме да развиваме платформата в центъра на Хонконг с един „pop up“ магазин. Беше много готин, само с осем бранда. Бяхме го кръстили “Couture Capsule”. Магазинът беше отворен за 1 месец през юни 2018. Много се хареса и решихме да го развием и онлайн. Мислих просто да има секция, която да е “kool and conscious”, но Ева много хареса името и поиска да го използваме.

Е.В.: Да, името присъстваше в първия merchandise. На мен много ми хареса, че е директно и казва за какво се бори този проект. Също така, името е достатъчно дълго, за да се запомни.



Уебсайтът ви включва близо 100 устойчиви бранда. От какви продуктови категории са? 

Е.В.: Освен дрехи и аксесоари, имаме и обувки. Основно кецове. За съжаление няма толкова много брандове, които произвеждат устойчиви обувки, които достатъчно да пасват на нашия стил. В началото започнахме с идеята, че всички, които имат устойчиво производство са добре дошли, но много бързо видяхме, че всъщност част от имиджа на устойчивата мода е, че е „Hand made“ или „занаятчийски“, което не винаги е стилно, или достатъчно добре изглеждащо. За нас беше важно да кажем, че всъщност устойчивата мода е точно толкова стилна, качествена, красива и вълнуваща, колкото всяко друго нещо, което си купуваш. Просто има добавената стойност на това, че е произведена по устойчив начин с много по-малко отражение към околната среда. Затова започнахме по-селективно да качваме продукти и да събираме брандове – качествени и добре изглеждащи в ценовата категория на достъпния лукс.

Б.У.: Има и много beauty марки, които проучваме. Искаме да натрупаме готино разнообразие и в тази категория.

Какво ще включва категорията “Pre Owned”?

Е.В.: Това, което искаме да направим в “Pre Owned” е да отворим място за бутици, които продават винтидж и/или pre-owned fashion, и които успяват да предложат съдържанието си достатъчно добре. Да бъде по-добре поднесено в сравнение с по-големите сайтове, които правят подобни неща. Най-вече искаме съдържанието и начина, по който го поднасяме да изглежда достатъчно красиво и добре курирано.

Б.У.: Реално second hand, pre-owned и наем имат невероятен растеж в последната 1 година. Това, което забелязвам е, че хората са абсолютно ок с това да нямат чисто нова Chanel чанта. Това премахва бариерите, а и Chanel никога, никога нямат намаление.



Имате ли планове за платформата в друг аспект? 

Е.В.: Казваме си, че трябва да започнем да правим това от първия ден, в който сме започнали да работим по тази платформа. Някакси никога не остава време. Чак сега имаме по-конкретен план и ресурс, чрез който да създаваме съдържание и да я развива като някакъв вид медия.

Какви са необходимите качества за да бъдеш успешен устойчив бранд в България, според вас?

Е.В.: Ами според мен не трябва да продаваш в България. Българският пазар е малък и е труден за модни брандове така или иначе. Не ти позволява някаква много голяма възможност за растеж. Ако започнеш с добър микс от продукти – не твърде много, не твърде малко – е възможно. Но устойчивостта сама по себе си няма да е някакъв двигател за хората да си пазаруват, а по-скоро как изглеждат дрехите.

Б.У.: Аз имах доста неочакван „проблясък“ по темата. Миналият декември се запознах с Мими Чаушева, която е основателката на Alessa Fashion, което е всичко друго, но не и устойчив бранд, но просто има невероятна реализация в България. Има ниша в България и има възможност брандовете да се реализират. Но според мен не можеш да бъдеш успешен и в България, и в Европа, и в света, тъй като самата стилистика в България не е “go-to” стила на Европа. Просто са 2 различни свята. Относно устойчивостта, трябва да кажа, че генерално като стратегия това да промениш поведението на хората, е една доста трудоемка и скъпа задача. Една от причините, поради които избрахме английския пазар да бъде първия ни пазар, в който влизаме е, че много от големите играчи, дори правителството – инвестират в това харата да се образоват, и да имат отношение по темата „устойчивост и климатични промени“. Ако искаме да направим промяна в България, цялото тежест ще бъде на нашите рамене, което е не е невъзможна задача, но за start up с лимитирано финансиране, просто е невъзможно да инвестираме в образоване. Но когато ни предлагат да споделяме идеите си – винаги сме щастливи да го направим!

Какви каузи ви вълнуват напоследък?

Е.В.: Това, което за мен е важно – и честно казано до ден днешен не се чувствам достатъчно образована на тази тема – е момента на социално израстване и натрупването на несправедливости, които са навсякъде около нас. Например, нормализиране на проблемите в Близкия Изток и това, че ние смятаме, че е нормално да има бомбардировки в Сирия, която е доста близо до България. Или да приемем, че е нормално хората в Ливан да нямат какво да ядат, и да са пред колапс като икономика и държава. Или че е нормално хора с определен цвят на кожата да стартират по определен начин, а другите по друг начин. Аз съм си поставила лична задача, в комуникацията ми с приятели и въобще с хората около мен да говоря на такива теми. В някакъв момент трябва да бъдем по-добро общество, и трябва да бъдем по-добри хора.

Б.У.: Моето усещане към света винаги е било свързано с природата. Природата винаги е била най-важното нещо, в коет овярвам. Усещането ми през последните няколко години е, че има някакъв завой в доста от глобалните проблеми. Винаги се стига до някакъв момент на ренесанс и защо този да е различен. Светът мина от магьосници и магии към осъзнаване, че всъщност науката е нещо, което може да ни помогне и нещо, на което можем да разчитаме. Смятам, че сега трябва да минем през нов тип ренесанс – колективен – който е много тясно обвързан с отношението ни към природата и това да бъдем по-социално ангажирани. Грижа ме е да има баланс в света от гледна точка на опазване на климата.  Да осъзнаем че сме един свят и един микрокозъм – това е, което ме вълнува.



Вие практикувате ли дигитален детокс? 

Е.В.: Аз нямам проблем да съм без телефон и без социални медии. Не бих казала, че съм много активна. Опитвам се да съм по-активна, за да говоря за Kool and Konscious и за нашата инициатива. Едно от момичетата, с които работим, има страхотния навик да не е онлайн по никакъв начин всеки ден след 7 и уикендите. Според мен трябва да имаш някакво уважение към себе си и към хората около теб, защото стигаш много бързо до този “burn out“ момент, в който тотално не можеш да поемеш каквато и да е информация.

Коя е вашата жена герой? Личност, която ви мотивира непрестанно?

Б.У.: Ева, кажи си  – Киара Ферани! (смее се)

Е.В.: Аз съм единственият фен на Киара Ферани в Kool and Кonscious (смее се). Но имам много и най-различни „женски герои“ – от писатели до съдии. Сара Блейкли – основателката на Spanx – може би една от личностите, които най-много следвам напоследък. Тя е доста приземена, самоизградила се, и въпреки големия успех и всичко, което е постигнала, успява да е естествена и много активна. Много ми харесва и мисля, че е нещо, което трудно се постига като баланс. Мисля още, че жените имат много специални качества, които липсват при мъжете. Изключително сме интуитивни, което според мен е много важно в бизнеса. Много често съм единствената жена в стаята, което е просто смешно. От друга страна пък, мъжете носят също имат много качества, които ние нямаме, и комбинацията от двете е важна.

Б.У.: Моят отговор ще е много скучен. Много ясно знам, когато нещо ми харесва и когато нещо не ми харесва – с хората и с техните качества е по същия начин. Има изключително много и жени, и мъже в моят живот, които са ме вдъхновили и са провокирали израстване в мен. Ако трябва наистина да назова жена, ще назова майка си. В 5-ти клас бях голям бунтар в училище, и имах много черно и бяло разбиране. Вярвах, че това да имаш шестици означава да си смотан зубър. И аз си казвах, че няма шанс да съм такава и предпочитам да имам тройки. В един момент майка ми просто ми обясни, че това да имаш шестици не трябва да значи, че си зубър – просто ти помага в това да успяваш, и да се класираш по-напред. Това ми харесва и наистина ме накара да осъзная, че всъщност силата да направиш нещо хубаво и да промениш статуквото, е в теб.


Източник: www.nashred.com

 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Deep brown eco leather coat от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Mid-Lenght Wool Trousers от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Къса пола от туид с цепка от KOTON

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Апрески Mase от Kazar

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Събудете русалката у вас.

Ако сте пропуснали
Най-четени