Low FODMAP диета или как да се храним, за да успокоим стомаха си

x

 


Името на Low FODMAP Diet е абревиатура и на български език може да се преведе като диета, бедна на ферментируеми олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли. Разработена от учени от университета в Станфорд, тя е предназначена не толкова за сваляне на килограми, колкото за успокояване на стомаха.

Общото между храните, изолирани в диетата, е че се абсорбират слабо в тънките черва. Ако не могат да бъдат усвоени правилно от организма, те могат да се задържат дълго в червата и да предизвикат развитието на бактерии. Това, от своя страна, може да увеличи вътрестомашното налягане, причинявайки болки в стомаха.

FODMAP продуктите са въглехидрати, които имат свойството да причиняват дразнене на червата и да доведат до подуване, болки и дискомфорт на стомаха.

Олигозахариди се съдържат в пшеница, бобови храни, някои зеленчуци, сред които лук и чесън.

Дизахариди под формата на лактоза се съдържат в прясното мляко.

Основният монозахарид, който трябва да се избягва, е фруктозата. Тя се съдържа в много плодове (например в ябълки) и в меда.

Полиолите са многовалентни алкохоли (сорбитол, ксилитол), които се използват като подсладители в различни продукти. Срещат се и в естествен вид в различни плодове и зеленчуци (например в праскови, сливи, карфиол, гъби, подсладени напитки).

 



Храни, богати на FODMAP  – препоръчва се тяхното ограничаване или избягване

Зеленчуци и бобови растения – чесън, лук, артишок, аспержи, цвекло, грах, карфиол, целина, фасул, праз-лук, гъби, соя.

Плодове, богати на фруктоза – ябълки, кайсии, къпини, череши, стафиди, фурми, грейпфрут, манго, нектарини, праскови, круши, сливи, сушени сливи, диня.

Подправки, подсладители, добавки – фруктоза, мед, кетчуп, агаве, млечен шоколад, многовалентни алкохоли като подсладители: малтитол, манитол, сорбитол, ксилитол, инулин.

Напитки – бира, чай от глухарче, плодови и билкови чайове с добавена ябълка, ром, спиртни напитки, вино.

Млечни продукти и яйца – мляко(краве, козе и овче), суроватка, сирене крема, сметана, яйчен крем, сладолед, маргарин, кисело мляко.


 


Храни, бедни на FODMAP – препоръчват се за консумация

Зеленчуци и бобови растения – моркови, царевица, тиквички, люти чушки, зелени чушки, краставици, патладжани, копър, джинджифил, марули, маслини, пащърнак, магданоз, репички, картофи, тиква, спанак, домати, ряпа.

Плодове – банани, черни и червени боровинки, грозде, киви, лимон и лимонов сок, лайм, мандарини, портокали, ананас, папая, малини, ягоди.

Месо пилешко, свинско, телешко, агнешко, пуешко, кайма, месни деликатеси.

Риба и морски храни – пъстърва, сьомга, треска, писия, консервирана риба тон, раци, омари, миди, скариди, стриди.

Подправки, подсладители, добавки –лютеница, тъмен шоколад, глюкоза, мармалад, кленов сироп, горчица, зехтин, фъстъчено масло, захарин, соев сос, сладко-кисел сос, захар, винен/оризов оцет ,сос уорчестър.

Напитки – водка, джин, уиски, кафе, еспресо, плодови и билкови чайове (без ябълка), соево мляко, вода.

Млечни продукти и яйца – масло, сирена (бри, камембер, чедър, фета, моцарела, рикота, пармезан, швейцарско сирене), яйца, желатин, прясно и кисело мляко без лактоза, овесено мляко, оризово мляко, тофу.

Ако решите да се подложите на Low FODMAP диета, задължително е да се консултирате с лекар.

Текст: Fashion Inside

Снимки: Press

Вижте още:

Звездна веган диета или как го прави Бионсе?

Топ 3: Диетите на 2015 година

Още по темата



Коментари

FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Боти до глезена от JIMMY CHOO

Боти до глезена от JIMMY CHOO Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Рокля от JENNY PACKHAM

Рокля от JENNY PACKHAM Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Златно колие с диаманти от DE GRISOGONO

Златно колие с диаманти от DE GRISOGONO Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Плетен пуовер от ROSIE ASSOULIN

Плетен пуовер от ROSIE ASSOULIN Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

За модата няма правила, за пуловерите – също!

Ако сте пропуснали
Най-четени