Оливиеро Тоскани: „Модата е език, за да кажа нещо значимо“

x

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oliviero Toscani Studio (@olivierotoscanistudio)


Оливиеро Тоскани, италианският фотограф, известен с провокативните изображения, използвани в рекламните кампании на Benetton, почина на 82 години този понеделник. Тоскани, който в продължение на две десетилетия беше артистичен директор на италианския бранд, е личност, за която си заслужава да ви разкажем.

„Аз съм свидетел на своето време.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by United Colors of Benetton (@benetton)


Роден на 28 февруари 1942 г. в Милано, Тоскани посвещава живота си на разширяване границите на визуалната комуникация, съчетавайки артистичност със силни социални послания. Кариерата му започва през 60-те години на миналия век, след обучение в Kunstgewerbeschule в Цюрих, където Тоскани усъвършенства уменията си по фотография и графичен дизайн. В началото на кариерата си той привлича внимание с работата си за издания като Vogue, ELLE и Harper’s Bazaar.

„Една снимка позволява първи поглед, а след това индивидуално размишление. Тя привлича участие и насърчава индивидуалността в интерпретацията.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by United Colors of Benetton (@benetton)


По време на работата му в Benetton, кампаниите на Тоскани се отделят от конвенционалната реклама и се фокусират не върху самите продукти, а върху провокативни изображения, насочени към глобални социални проблеми.

„Модата не е само дрехите. Става въпрос за идентичност, култура и комуникация.“

В работата си Тоскани засяга теми като расовото неравенство, СПИН, войната и проблемите на околната среда. Забележителните кампании включват изображения на умиращ болен от СПИН, мултирасови семейства, разкъсани от война пейзажи и др. Тези реклами предизвикват зрителите да се изправят срещу неудобните реалности и разпалват обществения дискурс около болезнени въпроси.

„Снимките ви поставят пред реалност, която в повечето случаи не искате да видите, не искате да знаете за нея, не искате да се намесвате.“



В началото на 90-те години Тоскани основава списанието Colors (също собственост на Benetton) заедно с американския графичен дизайнер Тибор Калман. Colors се фокусира върху мултикултурализма, преобладаващ по това време и в рекламните кампании на Benetton.

„Ако искате да продавате мода, трябва да продавате визия за света, в който хората искат да живеят. Или понякога за света, който искат да променят.“

Тоскани си сътрудничи с редица организации и марки, включително Esprit, Toyota и италианското Министерство на здравеопазването. Способността му да съчетава смели визуални ефекти с мощни послания го превърна в търсена фигура както в комерсиалния, така и в артистичния свят.

Сред знаменитостите, които Оливиеро Тоскани е снимал, са Джейн Бъркин и Серж Генсбур, Вивиан Уестууд, Дейвид Боуи, дори самия Анди Уорхол, както и лица на легендарното Studio 54.






„Много се впечатляваме, когато се вгледаме в себе си, чрез снимките. Това е връзката, която имаме със снимките. Всяка снимка е частица от вътрешния ни свят.“

Тоскани основава Fabrica, продуцентска компания, подкрепяща млади таланти в областта на дизайна, фотографията и медиите. Публикува и множество книги. Размишлявайки върху своята философия, веднъж казва:

продължава на следващата страница

„Креативността е силата да отхвърлиш очевидното и да изследваш неизвестното. Модата е идеална среда за това изследване.“

Както обикновено се случва с изпреварилите времето си творци, Оливиеро Тоскани не остава без критици. Неговият безусловно смел подход често предизвиква дебат, като някои го обвиняват, че използва чувствителни теми за търговска печалба. Въпреки това той последователно защитава работата си като средство за провокиране на мислене и за вдъхновяване на промяна, като твърди, че изкуството и рекламата носят отговорност за справяне с обществените проблеми.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Susanna Crisanti (@susannacrisanti)


„Добрата реклама не продава само дрехи. Продава отношение, перспектива, предизвикателство към нормата.“

Макар роден в Милано, Тоскана е неговото убежище, мястото, където той се чувства у дома. Затова решава да купи селска къща в Казале Маритимо, провинция Пиза. Имотът е руина, но Тоскани успява да го превърне в имение със сто хектара земя, където отглежда коне, зърнени култури и произвежда вино.

Оливиеро Тоскани ще остане гигант в света на изкуството и визуалната комуникация. Работата му ще продължи да предизвиква нормите и да вдъхновява нови поколения творци да използват таланта си за социално въздействие. Независимо дали чрез реклама, изкуство или образование, наследството му е доказателство за силата на образите да рушат статуквото.

„Модата е език и винаги съм вярвал в използването на този език, за да кажа нещо значимо.“



 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Deep brown eco leather coat от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Mid-Lenght Wool Trousers от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Къса пола от туид с цепка от KOTON

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Апрески Mase от Kazar

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Събудете русалката у вас.

Ако сте пропуснали
Най-четени