Тиери Мюглер – майсторът на формите

x

За една нощ Тиери Мюглер от танцьор в Националната опера на Рейн става дизайнер. В началото на 70-те той мечтае за балетна кариера, заради която се мести от Страсбург в Париж. Младият Тиери е екстравагантен денди не само на външен вид, но и на поведение. Той носи големи очила, смесва дръзки цветове, съчетавайки средновековен и междугалактически стил.



„Мюглер беше олицетворение на радостта от живота, танцувайки и подскачайки през цялото време.“ спомня си дизайнерът Мистър Пърл, автор на всички Thierry Mugler корсети. „Когато влезе в Cafe de Flore, хората аплодираха визията му!“ Многобройните спомени на съвременниците на младия Мюглер се свеждат до разкази за невъобразимостта на външния му вид и тоалетите, в които се е обличал. Пера, футуризъм, еклектика, шапки – не е изненадващо, че той буквално е спиран на улицата с въпроси „Откъде си купихте това?“. Именно след такъв въпрос Мюглер влиза в парижкия бутик Gudule – за една вечер той създава скиците, които старират кариерата му на дизайнер.



„Никога не съм мечтал да стана моден дизайнер“, признава Мюглер, „но исках да свържа живота си с театъра и да стана режисьор. Но модата се оказа добър инструмент за общуване със света.”

Първата колекция и шоу на Тиери, наречено Café de Paris e от 1974 г. А сезон 1994 г. той нарича своя последна точка (въпреки че дизайнерът официално се пенсионира през 2002 г.). „Тогава, след шоуто, разбрах, че това е краят на една ера“, казва Мюглер. „Самата мода се превърна в марка, маркетинг. Агенциите за модели започнаха да контролират света и всичко това стана неприемливо за мен. За мен модата завинаги ще остане изкуство, а красотата ще идва от свободата да бъдеш различен и да бъдеш себе си.” Тази канонична фраза от старо интервю за The New York Times обяснява многобройните метаморфози, случили се с него след 2002 г.



Върхът в кариерата на Тиери Мюглер се считат бурните и жизнени 80-те години. През свободното си време той е главен участник в супер-партита заедно с Жан-Пол Готие и Азедин Алая, а през работното си време създава запомнящи се образи на Наоми Кембъл и Линда Еванджелиста – дрехите на Тиери Мюглер са неразривно свързани с ерата на супермоделите.





Подиумът му в края на 1980-те и началото на 1990-те включва също изпълнения на Дейвид Бауи и стилизиране на музикални видеоклипове на Джордж Майкъл. Вдъхновението му по това време е идва от 40-те години на Холивуд, а съзнанието му явно е някъде на Марс. Въпреки че би било по-правилно да се каже – Венера, защото всичките му визии са триумф на женствеността.



През последните години той пожела да го наричат Манфред Тиери Мюглер: „Не се преименувах“, казва майсторът, „Манфред е моето име в паспорта. За да работя в модната индустрия, имах нужда от име, което да звучи френски, а Манфред имаше австро-германски корени. Ето защо пазих истинското си име в тайна през всичките тези години.“



Тиери е известен и с интереса си към културизма –  той успя да промени тялото си до неузнаваемост. Самият дизайнер в интервю през 2017 г. обяснява това му желание по следния начин: „Една от причините, поради които напуснах модата, е, че след 20 години безсънни нощи, създаващи супергерои и супергероини, напълно се отпуснах. Стигнах до момента, в който вече се ядосах, че съм зает с другите, а не със себе си. Не забравяйте, че бях танцьор 15 години, занимавах се с акробатика и кънки. Това е тежък и жесток спорт. Физическите промени сякаш се превърнаха в завръщане към себе си, в ремонт на самия себе си.

Когато управляващата компания Clarins затваря марката му, Тиери изчезва от радара, но се появява през 2009 г. като артистичен директор на турнето на Бионсе. След няколко години името му беше свързано с новини за Cirque du Soleil. Мюглер започва да си сътрудничи със Zumanity, еротична версия на цирковия франчайз, който беше показан в Лас Вегас.




Формулата на Мюглер за перфектната роклята не се е променила за четиридесет години работа: стегната талията, изправени раменете, преувеличени извивки в бедрата, изпъната стойката. Ким Кардашиян, за която Мюглер прави „мократа“ рокля през 2019 г., казва, че по време на Met Gala не е сядала. Но според нея това е малка цена за възможността да изглеждате толкова зашеметяващо. „Зашеметяващо и мощно!“

През 2019 г. Музеят в Монреал откри мащабна ретроспектива на творчеството на Мюглер, която все още обикаля света – днес изложбата Couturissime може да бъде разгледана в Musée des Arts Décoratifs в Париж.

Великият Тиери Мюглер вече не сред нас, но творчеството му ще остане вечно, защото това, което той правеше беше истинско изкуство.

И за финал ви оставяме да се насладите на още няколко кадъра висша мода, такава каквато висшата мода трябва да бъде.






Текст: Тереза Восканян

Снимки: Getty/ Instagram

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Миди рокля с колан от SELF-PORTRAIT

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Кожен колан от SAINT LAURENT

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дълъг елек от MAX MARA

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Миди рокля от ALTUZARRA

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Забров принт и нотка екстравагантност.

Ако сте пропуснали
Най-четени