За много от нас модата наистина е бягство от реалността. Модата те отвежда в свят, който можеш да моделираш напълно сам, градейки свои собствени правила, измерения и възгледи.
Отдавна модните величия не се подчиняват на кодекси, норми и химерните представи за вкус, приличие и изтънченост. Който може да унифицира представа за вкус в свят като нашия, нека да ми се обади. Вероятно няма да се съглася с него, но със сигурност би ми било интересно да го изслушам. А докато чакам обаждане, нова ядрена естетика вече е превзела “For You” в Tik Tok. Такава е и europecore/vacationcore. Двете имена назовават едно и също нещо – един от най-новите микротрендове, който тепърва разгръща потенциала си в социалните мрежи дори и невинаги да застава под това заглавие.
View this post on Instagram
Главната трибуна на тренда е САЩ, където американските инфлуенсъри бленуват за почивка по Средиземноморието. Желанието просто да избягаш от реалността за малко е добре познато на всички ни, а гръмкото понятие „ескейпизъм” успя да се интегрира и в модата, където вече можем да берем плодовете му.
Europecore е част именно от тези „плодове на ескейпизъма”. Europecore е фантазията на заблудена американка, която си мисли, че Европа почва в Париж и свършва в Милано. Френска франзела, червено червило, цигара и перли. Пола с къдри, панделка в косата, вино и залезите на Тоскана. Забранена любов, срещи на реката и единствено и само класическа литература.
Europecore е поредното творение на едно поколение, което твърди, че има широкообхватно мислене, ала създава най-тесните, едностранчиви и гранично неадекватни трендове.
Преди да прозвуча крайно критичен ще си призная, аз съм част от него, но все пак съм част и от хората, поддръжници на трезвата мисъл. Не съм нито ксенофоб, нито хейтър. За да се убедите в думите ми, ще ви дам пример.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Бих подкрепил микротренда, ако в основата му беше заложена Европа, не фантазията за нея. Не знам за вас, ала моята Европа далеч не е само dolce far niente. Все си мисля, че вече е крайно необходимо да избягаме от представите на въображаемата заблудена американка, за която ви разказах малко по-горе. Предизвиквам съзнанието си, за да си представя как ще „напудрим” нашите родни ширини в тази Gen Z модна феерия…
Искам да видя дамата в макси полата с флорални десени, клекнала до чушкопека на балкона в Люлин. Искам да видя алафранга перлите, закачени на мотиката до лехата с пипера на село. Искам да видя как винтидж роклята на Roberto Cavalli се справя с прашните улици на София през август. Когато видя всичко това, тогава ще видя и смисъла в поредната ексцесия на ядрената мода.
Все по-трудно се убеждавам, че „новите” трендове са просто МЕТАморфоза на предшествениците си, но във времена на рециклиран стил явно е неизбежно.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
А към избягалите в романтична Европа (във война и инфлация) имам един призив. Подкрепяйте местните творци, когато идвате, вместо да качвате SHEIN haul на сторито си, докато си стягате багажа. Колкото и да хуля, определено има какво да предложим – от Ривиерата до чушкопека, в моден, културен и чисто човешки аспект. Дори да не ви научим на dolce far niente, ще ви разкажем за айляка – никак не е лош и сме сигурни, че си го умеем майсторски.
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Instagram