Трендовете са онази тема, която модната индустрия „дъвче”, откакто съществува. Естествена човешка нужда да бъдем актуални и да вървим в ритъм с времето си. С годините всичко това придобива по-значителни мащаби и от задоволяване на естествените нужди на цивилизования човек се превръща в маркетингов, корпоративен и икономически способ за печалба. Всеки иска да е модерен, но за тази цел трябва да купува. А щом един купува, друг печели. Приказка по-стара от времето. Приказка, която с множеството си сложни механизми „върти на малкия си пръст” обществото в продължение на десетилетия. Но може ли във век, когато дори полът ти се поставя под въпрос и никой няма право да прави предположения за него да оставим корпорациите да си играят с нас в модния лабиринт за мишки?
Днес ви представяме едно от най-значимите модни понятия през последните няколко години: антитренд. Какво са антитрендовете в модата? Какво е мнението ни за тях? Как се отразяват върху обществото ни и идейния климат на модната индустрия през 21. век? Четете в следващите редове…
View this post on Instagram
Анитрендът е реакция на ценностната система и навиците на съвременната мода. Постоянното консумиране на нови тенденции, жестоката борба за добиране до тях във възможно най-кратък срок и задоволството от общественото одобрение при експозицията им в безкрайния дигитален каталог за идеали. Антитрендовете имат изключително полярен подход. Тяхната философия се корени някъде из хипарските лозунги и свобода на мисълта… Целите са следните: да се противопоставят на бързата мода, убиваща планетата; да се акцентира върху личния стил; да се инвестира в качество, а не количество…
Обичам метафорите и в случая бих употребил: „Да ходиш срещу вятъра, вместо да следваш посоката му.”. Как? Най-лесният метод е просто да се обърнеш към класиката. В Tik Tok превод– normcore. Цветовата палитра е представена от черно, бяло, бежово и синьо + всичко останало, което биха наредили в секцията “Basics”. Игра на силуети, висококачествени материали, преименувана заигравка с old money. Вечен стил? Не съвсем.
@feelgoodwoo Whatevercore: our ultimate guide to the new trend for life. Read more at the link 🔗 in bio. #wooness #sandlercore #trendforecasting #antitrend
След доста прочетени материали по темата, изникнаха все повече и повече въпроси. Как се очаква антитрендовете да са отражение на личния стил и да не се влияят от масовото, щом има множество статии в интернет със заглавия от рода на: „Ето кои са любимите антитрендове на редакторите, които да носите това лято”? Дали това заветно „анти-” е поставено само за благозвучие и достоверност? Съдържанието в повечето статии е почти идентично. Бял потник, малка черна рокля, прави сини дънки, черен блейзър… слушали сме ги достатъчно. Именно тук нещата „не се връзват”…
Антитрендовете се опитват да опишат своеобразна иконография на вечния стил. Ода за капсулния гардероб, осъзнатите избори при консумирането на съдържание, качеството и етиката. А има ли вечен, непреходен и харесван от всички стил? Нали в крайна сметка всичко трябва да е лично?
View this post on Instagram
Ето и моите лични възгледи за стила, без грам претенция за общовалидност:
– За мен стилът се основава на експеримент. Той е отражение на моментното състояние на един човек и начина, по който иска да го изрази или прикрие.
– Личният стил е палитра, която не може да бъде изразена адекватно само от висококачествена бяла тениска. Ако може днес, то след време със сигурност няма да е така.
– Личността, притежаваща стила се променя постоянно, а унификацията за непреходност не може да улови това нестихващо явление, наречено развитие. Просто не работи така.
– Не смятам, че има тренд или антиренд, който може да запълва кутийка и да дава отговор. Антитрендовете също са трендове. Поне във формата, в която ги наблюдаваме до днес.
– Да се съпротивляваш е „модерно” от древни времена. Светът е устроен така. Спомнете си третия принцип на механиката.
View this post on Instagram
Когато предположенията за нещо, което не е наше са морално престъпни, как може да използваме (анти)тренд, за да определим нечия личност?
Това е текст, който задава повече въпроси, отколкото дава отговори, ала модата е изключително жива материя. Изкуство, в което живеем.
Според вас накъде води този масов скептицизъм, че рамките трябва да съществуват – в модата и не само?
(Старо)модно ли е да мислим по тези теми или просто трябва да се отдадем на флуиден моден нихилизъм?
Текст: Наско Фотев
Снимки: Instagram/Tik Tok