От праисторията, през „златните години” на Холивуд до ден днешен- кожата е символ на социален статус и аристократичност. Иконизирана от легенди като Сара Джесика Паркър, Кейт Мос, Елизабет Тейлър и Анна Уинтър, тя дълги години запазва позициите си в “must have” списъка на модните икони. Какво обаче е бъдещето на кожата в свят, ръководен от идеали за веганство и ревностно опазване на животните?
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Образът на коженото палто сякаш е закодиран в представите ни за стил през зимата. Топло, стилно, привличащо погледи- то крие в себе си векове традиции и история. Някога хората са търгували с кожи като еквивалент на парите. Множество от най- богатите хора през XVIII и XIX век например са натрупвали състоянието си точно с този към днешна дата заклеймен от обществото занаят. А кожите от норка, определено се разполагали и все още се разполагат на челните позиции що се отнася до популярност. Повярвайте, при тях проблемът се простира много по-далеч от миглите на залезли БГ дизайнери, той е глобален и разгорещено обсъждан от 30 години насам.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Да вземем за пример кампаниите на PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), които представят звезди като Опра, Памела Андерсън, Клои Кардашиян и Наоми Кембъл в голи фотосесии със слоган: “I’d rather go naked than wear fur” (Предпочитам да ходя гол, отколкото да нося кожа). Популярността им е предоставила огромна гласност на проблема през годините и стимулирала много хора да се замислят върху изборите, които правят по отношение на стила си.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Неотдавна и в България се популяризираха кампании с подобна цел и послание. „Европа без ценни кожи” дава гласност на ужаса, пред който са изправени животните с помощта на известни личности, стоящи зад каузата, инициирайки повече от належащата промяна.
Не всички модни лидери обаче споделят тази гледна точка. Въпреки факта, че редица модни гиганти катo Tommy Hilfiger, Stella McCartney, Giorgio Armani,Versace, Michael Kors и Gucci се отказаха от употребата на кожи в дизайните си, а много държави абсолютно забраниха отглеждането на животни за кожите им – има хора, които са далеч от мисълта за въвличането на кожите в дълбините на “cancel” културата.
Анна Уинтър– главен редактор на американския Vogue, определена от Forbes като: „най-влиятелната жена в индустрията на медиите и развлечението” е един от върлите защитници на твърдението, че кожите определено не трябва да излизат от модата. В едно от интервютата си тя споделя, че фалшивата кожа не нанася по-малко вреда върху природата от истинската, благодарение на произхода си – пластмасата. Според редакторката най-добрата алтернатива е т. нар. „upcycling”, който работи с материали, които така или иначе вече са преминали през ръцете на индустрията. Пример за това са тъканите, с които работи Stella McCartney. Естествено, мнението е критикувано за липса на обективност, поради факта, че така кожите биха станали ексклузивно достъпни (както е било преди) и обикновения човек не би имал достъп до тях…
Това обаче провокира в нас желанието да погледем през друга призма. Ако хората не желаят да се асоциират с животински кожи и методите за добиването им, то защо все пак желаят да имат достъп до тях? Без значение дали са изкуствени или не, кожите нанасят огромни вреди на природата. От биоразнообразието в районите на добиване до пропагандиране на идеали за обществено надмощие на дадени хора или както Vogue Russia кръщава фотосесия, концентрирана около кожата – “The New Aristocratic Look”…
От друга страна не може да бъдем едностранчиви и да игнорираме положителния ефект, който кожата е оказала на обществото. Десетилетия наред тя е била форма на протест за артистите, които са отблъсквани поради произхода или расата си в R&B, рап и джаз средите, емблеми на цветнокожите култури. Чрез кожата те доказвали, че заслужават мястото си „на масата” и добивали самочувствие, ключово за развитието на съвременната ни ценностна система…
В крайна сметка самите вие определяте какво е правилно и какво не. Дали усетът за аристократичност или природосъобразността ще наклонят везните- изборът е ваш. Модният анализатор Анна Лебсак Клейманс има мнение по въпроса, което е неоспоримо: „Докато човечеството яде месо, ще носи и кожи.”.
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram/Pexels/Youtube