Вижте тази публикация в Instagram.
Не бихме могли да си представим света на висшата мода без фигурата на Юбер дьо Живанши. Какви биха били 50-те и 60-те без неговия красив ум и грамаден талант? Сам по себе си той бе история и учебник – по изящество, прецизност, естетика и отношение към самия живот.
Юбер се ражда на 21 февруари 1927 като най-младият член на аристократична фамилия в Бове, Франция. След време за всеки негов успех в училище баба му отваря вратите на своя кабинет, изпълнен с красиви тъкани и вдъхновение за бъдещия дизайнер. На 17 пътят му го отвежда в Париж. Приключението му започва от Националното училище за изящни изкуства и се прехвърля в ателиетата на огромни имена като Жак Фат и Елза Скиапарели. Само на 24 години Юбер пристъпва напред и дава началото на своята собствена модна къща. Две години по-късно към линията си с облекла висша мода добавя и друга – за луксозна конфекция. Смята се, че той първият кутюрист, който предприема тази стъпка и дава пример на всички останали в гилдията. Стилът и дизайните му мигновено намират своята вярна публика и кариерата му не спира да върви само нагоре.
Знаменателна за развитието му като творец е срещата му с Кристобал Баленсиага – негов абсолютен кумир и обичан ментор. Самият мосю Живанши заявява: “Баленсиага беше моята религия. Аз изповядвам Баленсиага и Господ”. В средата на 50-те двамата дори обединяват сили и заедно налагат така наречения силует “Sack” – свободна кройка без обособена талия.
Друга съдбовна среща за Юбер е тази с Одри Хепбърн. През 1953-а актрисата все още не е направила големия си пробив в киното, неизвестна пристига в студиото на дизайнера по сандали и облечена в тесни панталони, семпла тениска и сламена шапка. За да пробва екранните си тоалети за филма “Sabrina”. Така започва историята на едно 40-годишно приятелство. Мосю Живанши преобразява Одри не само за някои от най-значимите ѝ екранни превъплъщения като ролите ѝ в “Breakfast at Tiffany’s”, “Funny Face” “Charade” и “How to steal a Million”, но и в реалния живот. Музата на дизайнера в огромна степен му дължи статуса си на вечната модна икона. Тя носи негово творение дори в деня, в който получава Оскар за ролята си в “Roman Holiday”.
Вижте тази публикация в Instagram.
И не е единствената звездна красавица, която оценява труда на Живанши. Жаклин Кенеди и Грейс Кели са само малка частичка от популярните почитатели на френската модна къща. Но единствено Одри има такова специално място в сърцето на великия маестро.
През 1988 той продава модната си империя на луксозния конгломерат Louis Vuitton Moët Hennessey, а през 1955 окончателно се оттегля от поста на творчески директор. И оставя делото му да продължат достойни таланти от ранга на Алекзандър Маккуин, Джон Галиано, Джулиен Макдоналд и Рикардо Тиши.
Само преди дни, на 10 март, душата на Юбер дьо Живанши ни напусна и отлетя към нови хоризонти. Наследството му е безценно за света на модата. Съвършеният джентълмен, както мнозина го описваха, провокира милиони жени по света да мечтаят да се докоснат до съвършенствата, които той ваеше. Вярваме, че френската модна къща Givenchy ще продължи да съществува още дълги години, уповавайки се на принципите, естетиката и примера, който мосю Живанши остави след себе си.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Текст: Александра Тошева
Снимки: Pinterest, Jacques Scandelari