Модният месец приключи едва преди няколко дни и като всяка година ме остави със смесени чувства… Като почитателя на всичко, свързано с мода, тенденции и изкуство, ми е тъжно, че няма да бъда заливан от съдържание непрекъснато и постоянно. Като редактора, който трябва да отрази всички колекции, от всяка модна столица, от всеки дизайнер – щастлив съм, че приключи. Минахме през Ню Йорк, Лондон и Милано и остана само онова митично модно величество на бреговете на Сена – Париж. И тук идва интересната част… В момента, когато установих, че ми предстои да отразя 50+ колекции, след всички 50+ от другите модни столици, реших, че е време деликатно да преосмисля нещата.
Няма по-разнообразно, приемащо и вълнуващо нещо от съвремието, в което живеем. Колективният морален (и естетически) компас обаче, все по-трудно намира своя север. Стрелката се върти безконечно и в старанието си да насочи внимание във всички посоки – губи себе си. Осъзнах, че в опитите си да сме максимално обективни във всяко едно отношение, губим най-съществената част от индивидуалността ни – субективното. Обикновено съм такъв. Не крия, ако нещо не съвпада с разбиранията ми за естетика, вкус и стил, ала отдавам нужното внимание. На всичко. Е, този път няма да го направя.
Ще видите Модната седмица в Париж без Chanel или Dior – не от неуважение, а от човещина. Най-доброто от Париж. Според мен…
Нещо лично
Това е графата, в която поставям онези колекции, вдъхновени от преживяното – индивидуално, колективно или нещо по средата. Човешкият фактор, който не се опитваме да премахнем, поне в модата.
Balmain
Ако не живеете под камък, то най-вероятно сте разбрали за злощастната съдба на колекцията на Оливие Рустен за този сезон. Кражба, която постави под въпрос дали въобще ревюто ще може да се осъществи. Съдбата (или престъпниците) обаче, решиха да погледнат живота през крилатата перспектива на The Show Must Go On и повечето дрехи бяха възстановени. С гръм и трясък, марката разказа какво представлява истинският френски лукс – красива роза, ала с бодли.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Balenciaga
Една марка с турбулентна репутация, научила се да разклаща световете на модната индустрия. Луксът като химерно понятие и личната история като модна действителност. Когато завесите се отворят, вече нищо не е скрито, тогава може да разкриеш истината за идентичността си. Демна успя да надскочи собствената си идея, изкарвайки собствената си майка и съпруг на подиума, за да „разобличи” себе си пред почитателите на бранда по най-сантименталния-вайръл-Демна-Баленсиага-начин.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Marni
Омаята на Париж се предава от години насам, от поколение на поколение, от вечност на вечност. Колекцията на Marni разкрива фантастичните кодове на Париж по цветен (пряко и преносно) начин. Лична история за една случайна среща преди десетилетия, загубена във времето, оставила след себе си само нечий енигматичен парфюм. Какво по-парижанско от това?
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Alexander McQueen
Щом можеш да накараш един от най-големите професионалисти в индустрията, а именно Наоми Кемпбъл, да пусне сълза на подиума, то определено можеш да се сметнеш за „голяма работа”. Поводът? Последната колекция на Сара Бъртън за Alexander McQueen. Един метафоричен поклон в дизайна, оставящ зад себе си ярка диря от модна история, изпреварила времето си и все пак така ясно способна да го отразява.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Stella McCartney
Една колекция-пример с 95% устойчиви материали. За всички, които казват, че този „зелен” разговор трябва да приключи… Разпознаваемата естетика на Стела Маккартни, вдъхновена от ДНК – буквално. Нейният прочит на рокаджийския живот на родителите й, представен от най-големите й любови. Дизайн, семейство, устойчивост. Идилична картина, ала в истинския живот.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Да преоткриеш класиките
Това са онези „наследствени” марки с векове традиции зад гърба си, които отказват да се лишат от усета си за модерност. Доказателството, че има начин да останеш релевантен без да губиш творческия си отпечатък.
Mugler
След колаборацията си с H&M, посланието за достъпност на бранда не попречи да покаже колекция, която да се класира в графа „висша” и то в по-горните позиции… Моменти, които дълго време ще циркулират в съзнанията и Tik Tok фийдовете ни. Парис Хилтън и своеобразната ѝ котешка походка, феерията на Анок Яй… магията на Mugler.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Schiaparelli
Този сезон марката се заиграва с размаха, с който основателката му Елза Скиапарели е творяла. Ексцентризъм, лукс и един от най-емблематичните модни дуети – Шалом Харлоу и Амбър Валета, носейки със себе си онази мъничка надежда да пресъздадат титаничния сблъсък от Todd Oldham SS95.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Rabanne
Богини, амазонки, кралици – наречете ги, както желаете, ала това са новите дизайни на марката, чиито кодове е почти невъзможно да сбъркаме. Мистични и с невероятни детайли, представените одежди, защото „дрехи” е твърде просто в случая, приковават вниманието към този „учебник” по “reinventing the classics”.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Saint Laurent
Ако тихият лукс можеше да крещи, то определено щеше да е YSL! Минималистичен, елегантен, земен и класен. „Достатъчно” не като примирение, а като тънък усет, възпитан от добрия френски вкус. Платно, върху което можеш да твориш смело, но дори и да оставиш празно, няма да се усеща така…
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Louis Vuitton
Едно от най-отличаващите се ревюта този сезон. Емблематичното за бранда оранжево бе фон на дизайни, заключили в себе си трендовете на Gen Z, ала през призмата на Никола Геские. Брандът определено гледа в правилната посока, а творческите му директори със сигурност крият още тайни в перфектно зашития си заден джоб.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Givenchy
Миналото среща бъдещето – концепция по-стара от времето, носеща със себе си дежурното „Пак ли?!”. Пак, но не съвсем. Колекциите на Givenchy обикновено си приличат, но пък и винаги има нещо, което продължава да те привлича особено. Пак.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Глътка свеж въздух
Това са колекциите, които носят вълни от енергия. Това са колекциите, които в някои случаи, дори не можеш да разбереш защо харесваш. Реактивни са. Реагират на социума и социума реагира на тях. Всички имаме поне по една такава, носеща ни глътката свеж въздух в хаотичния моден месец.
Zimmermann
Да хванеш тренда на границата му – тогава, когато е в ничията земя между своя пик и упадък, да го освежиш и да го превърнеш в нещо привидно ново. Това е философията на австралийския бранд, която лично аз мога да отлича през последните няколко сезона. Смесва „жанрове”, концепции и идеи, ала накрая резултата е лесен и привлекателен.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Miu Miu
Колекцията на истинските хора. Само си представете да сте модел на края на модния месец – умора, болки от главата до петите и Миуча Прада, която ви дава цветен лейкопласт като част от аутфита – гениално (и много емпатично). Добавете Джиджи Хадид, Трой Сиван и още шепа знаменитости и ето… получавате Miu Miu.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Undercover
Като светулки в лятната парижка нощ, светещите рокли на Undercover осветиха непознати хоризонти за марката. Един от най-разпознаваемите моменти този сезон, роклите „хербарии” ще съхраняват интереса на модните критици още дълго. Напълно оправдано, имайки предвид приказката, в която марката ни потопи и доказа, че флоралните мотиви за пролетта наистина са groundbreaking.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Ann Demeulemeester
Нужната доза нео-гръндж за сезона бе върху плещите на Ann Demeulemeester. Оксиморон, съчетаващ авангарда и мейнстрийм теченията, за да създаде визионерски дизайн с потенциал за експлозия в средите на Gen Z. Дали това ще е новата модна бомба със закъснител?
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
personal fav. <3
“personal fav. <3” – точно така съм кръстил тази категория в папката с файлове за този материал и тъй като е най-лична и пристрастна реших да оставя заглавието нередактирано, то няма нужда от обяснения.
Dries Van Noten
„Познатото непознато и непознатото познато” – тази главоблъсканица, описваща колекцията, ми е достатъчна, за да ме заинтригува. Истинска, автентична, цветна, свежа, логична, но и изненадваща. Времена, принтове, силуети, трендове и анти-трендове – пир за очите. Андрогенността срещу модните стигми? Dries Van Noten печели в първи рунд.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Loewe
Тази колекция е отговор на въпроса: „Как да вкараш висшия моден ексцентризъм в „нормалните” дрехи”? Лесен шик, описващ линии високо над талията, криещи послания за следпразничен срам, комичен страх от миналото и забавление – ей така. Модата е сериозно изкуство за не особено „сериозни” хора.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Y/Project
Френската сестра на Diesel или иначе казано – поредният шедьовър на Глен Мартенс, Y/Project е отражение на новото поколение бунтари. Дизайн, наподобяващ архитектурен проект, „начертан” с плат, вместо с молив. Деним, принтове, огромни панталони, миниатюрни топове – това е Gen Z в орехова черупка. Колекция, резонираща с „днес” и „утре”…
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram