VALENTINO: последният император

x

Модата не е просто явление, изобретено да бъде само функционално или само естетическо. Дрехата от момента на нейното създаване в праисторически времена има своята дълга и сложна история, тъй като е предмет, формиран под влиянието на много ментални и културни явления. В този ред на мисли, с промените в социално и икономическо отношение през столетията, облеклото претърпява много и драстични цикли на трансформация, за достигне до днешния си вид, който продължава да се мени.

Един белег, който обаче запазват италианските традиции, независимо от неспирния ход на времето, остава неповторимият италиански маниер на изразност и великолепие, роден и обитаващ душата на всеки един италианец. Тази маниерност е пресъздадена и увековечена от едно също толкова запомнящо се име: Валентино.



VALENTINO S.p.a е емблематична италианска модна къща, създадена през 1962г. от силно привлечен от красотата италианец Валентино Гаравани. Все още в своите ранни двадесет и девет години Валентино създава модна империя, която и днес запазва неговия усет и творчески дух. През 1960 младият дизайнер отваря своето ателие на улица „Кондотти” в Рим, Италия. С подкрепата на баща си и няколко негови приятели, Гаравани – младши започва двугодишна работа по колекция висша мода, с която да заяви присъствието си на световната модна сцена.

От родния си град Павия Валентино заминава за Париж, където след обучението си започва работа При Жак Фат, който по-късно заменя с Баленсиага, Жан Десе и Гай Ларош. След пет години лутане из френските модни къщи, дизайнерът се връща в Рим, където основава своя собствена, наречена истински „maison de couture”. Същата година среща Джанкарло Джаметти – дясната ръка в икономическо отношение и изключително близък приятел в следващите десетилетия за Валентино.




Първото шоу на модна къща „Валентино” се провежда в двореца „Питти” (имение на фамилия Медичи) във Флоренция, модната столица на Италия по това време. В Бялата зала (Sala Bianca) на двореца Гаравани показва своята първа колекция с помощта на френски модели, които познава от престоя си в Париж, и подкрепата на Джаметти.

От създаването си досега модна къща Valentino преминава през много промени. След шоуто през 1962 във Флоренция Валентино премества седалището си в Рим през 1968 и създава логото си (V). В продължение на години дизайнерът работи с имена като Джаки-О, Дженифър Лопес, Ан Хатауей, Принцеса Маделайн от Швеция, Елизабет Тейлър и още.



От 1962 до 1998, след като дизайнерът отваря множество магазини по цял свят и печели световни призове, продава компанията си за 300 милиона долара на HDP Group – италиански конгломерат с мажоритарен собственик Джани Аньели. Четири години по-късно, през 2002 с годишен приход от 180 милиона долара HDP продават компанията отново на Marzotto S.p.A – италианска компания за текстилно производство (Hugo Boss, Gianfranco Ferre, M Missoni). Модната къща е преоценена на 210 милиона.



През 2005 Пиетро Мардзотто – изпълнителен директор на компанията, придобила Валентино, преименува корпорацията на Valentino Fashion Group. Това е последната година, в която Валентино Гаравани е творчески директор на модната си къща.
През 2007 Мардзотто препродава модна къща Валентино, която е придобита от европейския фонд за частен капитал Permira, а по-късно през 2012 компанята преминава под контрола на катарския фонд за частен капитал Mayhoola.

Всички движения в творческо и икономическо отношение за модата са от изключителна важност. “Валентино” не прави изключение. Той е единственият дизайнер, задържал позицията си на мажоритарен собственик на модната си къща цели 45 години, което е основание за прякора му “последният император”.



Поради финансови причини всички дизайнери, рано или късно, продават марката си, за да може тя да продължи да съществува чрез наливане на капитал, било то частен или не. Тази икономическа промяна се отразява и върху продукта – това е златно правило, тъй като първоначалният му създател вече не е в поста на собственик, което позволява на новите изпълнителни директори да правят промени от всякакво естество.

От 2007 до 2008 поста на креативен директор на модна къща “Валентино” заема Алесандра Факинети, която е заместена през 2008 от Пиер паоло Пичоли и Мария Грация Киури, а седалището на марката се премества в Милано. Валентино е заменен от двамата си помощник-дизайнери, за да не се губи духа на автентичната мода на италианския бранд, а вече пенсионираният дизайнер отпразнува напускането си с грандиозно парти, за което е построен музей в Рим, близо до Колизеума, където са изложени шедьоври от 45-те години творчество на Валентино Гаравани.




Мария Грация Киури напусна “Валентино” през 2016, така че нищо не гарантира кой ще бъде следващия на нейно място. Имената от световния бранш често разменят творческите си директори, което има своите положителни и отрицателни страни. До момента италианската модна къща “Валентино” остава италианска, доколкото засяга творческият директор, но никой не знае дали катарските собственици няма да решат да назначат другиго на този пост. За щастие, от управляващия фонд са много доволни от работата на Пиер, така че в следващите няколко години може да очакваме същата чувственост и любов към детайла и нежните материи, която ни показва и днес дизайнерът Пичоли.





 

Текст: Мила Стоянова

Снимки: Pinterest

Още по темата



Коментари

FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Плисирана макси рокля от CHLOÉ

Плисирана макси рокля от CHLOÉ Може да купите от тук  

Препоръки от седмицата

Златна гривна от CAROLINA BUCCI

Златна гривна от CAROLINA BUCCI Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Кожена чанта за през рамо от ISABEL MARANT

Кожена чанта за през рамо от ISABEL MARANT Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сребърна фиба за коса от DOLCE & GABBANA

Сребърна фиба за коса от DOLCE & GABBANA Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Винаги ще бъдем благодарни на Одри Хепбърн, че ни научи да вярваме в розовото!

Ако сте пропуснали
Най-четени