„Коко преди Шанел“/ (Coco avant Chanel, 2009)
Едва ли има някой, който да не знае коя е Коко Шанел? Марка, конкурираща се с вечността; жена събрала в себе си стил и класа; име – синоним на мода. Ние не можем да скрием, че имаме сантимент към историята на Коко Шанел и именно заради това започваме с нея. Или по-точно с „Коко преди Шанел”.
Ако си мислите, че това е един от онези филми, в които виждате богати и разглезени малки момиченца със сатенени панделки в косите и цветни роклички, които после се превръщат в богати и известни членове на висшето общество… то грешите! Историята на Габриел Шанел започва тъжно, тя е просто своенравно сираче,
на което му предстои едно изключително дълго пътуване, докато се превърне в Шанел, която познаваме.
„Коко преди Шанел” е история за стремежи и мечти, много изпушени цигари и още толкова разочарования, стръмен път, водещ от бедността към лукса и още… още много трудности, лишения, обрати, надежди. И успехи! Филмът е урок по вяра и смелост. Защото за да се постигне една цел, тя има нужда именно от желание, постоянство и вяра, най-вече в себе си.
„Завръщането“/ (The Return, 2013)
Много дълго мислихме, как да ви представим образа на Кайзера, който безспорно бе един от най-емблематичните в модния свят. Накрая се спряхме на филм, не за Карл, ами създаден от Карл – „Завръщането”. Да, правилно прочетохте Карл Лагерфелд се изявяваше и като кинорежисьор, а вдъхновение повече от очаквано е получил от Коко Шанел.
Целеустремена, талантлива, искрена и същевременно уязвима и емоционална – така Лагерфелд ни представя образа на Мадмоазел Шанел в своя късометражен филм.Биографичната лента отново ни прави съпричастни с историята на една от най-влиятелните фигури в света на френския котюр, разказвайки за нейното завръщане в модния бранш през 50-те години на миналия век. Действието повече от очаквано се развива в Париж, в изисканата автентична атмосфера на ателието на Коко Шанел. Отговорната роля да изиграе самата Коко, пък е поверена на Джералдин Чаплин (Да, фамилията не е съвпадение – това е дъщерята на Чарли Чаплин). Приликата между двете пък е поразителна.
Колкото до самия филм – в него всичко се развива така, както и в света на модата – бързо, вълнуващо, напрегнато, малко хаотично… единствено образът на Мадмоазел Шанел е непоклатим във всяка ситуация. Тя е уверена и независимо от трудностите, вярва в себе си и има смелостта да следва идеите си. Или почти. Защото по същото това време Коко е вече на 71-годишна възраст и въпреки, че времето не може да се отрази на творческия й дух, във филма успяваме да станем свидетели и на друго нейно лице. Някъде там, упорито пазен зад тежък характер и несломим дух, всъщност стои образът на жена, която просто жадува да дава и получава обич.
„Завръщането” всъщност е много повече от пореден биографичен филм за Коко и империята Chanel. Чрез своята 25-минутнта продукция Карл Лагерфелд успява разказвайки ни историята на Chanel да даде безценни съвети за живота. Трябва само да можем да четем между редовете…
„Диор и аз“/ (Dior and I, 2014)
Обещахме да ви представим филми, разказващи за дизайнерите и техните лични истории, но „Диор и аз” е лента не толкова за самия дизайнер, колкото за екипа, стоящ зад създаването на една нова котюр колекция. Ако очаквате да видите някъде там, в кадрите Кристиян Диор, то ще ви разочароваме. Лентата всъщност проследява детайлно създаването на първата котюр колекция на Раф Симънс, както и динамиката, с която се случва всичко. Филмът, освен елегантен реверанс към историята на Dior е и ясно отражение на напрегнатото ежедневие, което цари в шивашките ателиета. На нас – зрителите ни е позволено да влезем зад вратите на иконичната марка, благодарение на многото кадри от истинските ателиета за Висша мода на Dior. И освен ефирни платове и много дантела, виждаме изобилие от хора… Екип. Отдадени, човечни и работещи с много страст и любов хора, които са в ателиетата на модната къща от няколко десетилетия и видели смяната на няколко креативни директора. Всъщност самите те са историята на Dior. Живата. Все още неописана!
Освен среща с хората, създаващи Dior, документалната лента е и кръговрат от дълбоки емоции. Раф Симънс откровено разказва за своите страхове, за любовта му към цветята, за вдъхновението и концепциите, за предизвикателствата… Една история за таланта и гения на един иначе скромен човек. „Диор и аз” и в буквален, и в преносен смисъл е поглед отвътре. Вътре в ателиетата и вътре в човешката душа на един творец… Там, където не всеки друг е готов да ни допусне!
„Валентино: Последният император“/ (Valentino: The Last Emperor, 2008)
Един от може би най-откровените и неподправени филми в тази селекция е „Валентино: Последният император”. Лентата разказва за детайлите, емоциите, трудностите, неуспехите и възходите, с които неминуемо е свързан един работен процес, особено пък когато става дума за Висша мода. За да се превърне в реалност идеята за филма са заснети повече от 250 часа сурови кадри, а самият режисьор Мат Тирнауър прекарва с дизайнера Валентино Гаравани две години. Защо толкова много? – вероятно ще се запитате. Ами защото, както твърди Тирнауър: „Валентино е трудно да го уловиш, още по-малко пък да пресъздадеш неговия творчески плам”. Е, все пак успява, при това се справя отлично, защото лентата не спестява нищо. Валентино, макар и достойно обявен за император, не е представен в розов балон от съвършенство и светлина. Напротив. Кадрите го показват като капризен, понякога истеричен, често сърдит, но и винаги докрай отдаден на това, което прави, докато създава облекла, които спират дъха. Такъв какъвто е… последният император!
„Ив Сен Лоран“/ (Yves Saint Laurent, 2014)
Признаваме си, че ни беше трудно да изберем с кой от двата биографични филма за Ив Сен Лоран, да ви го представим. Особено пък при условие, че дори и факторът време не може да влияе, след като излязоха в една и съща година. Спряхме се все пак на варианта „Ив Сен Лоран“, защото сценарият му е одобрен от Пиер Берже, дългогодишният партньор в живота на дизайнера и негов съосновател на модната компания YSL Couture House. Тази екранизация се концентрира повече върху творчеството на Сен Лоран и акцентира над това как неговият труден характер влияе върху модата. Историята разказва за възходите и паденията, през които дизайнерът преминава, последявайки работата му от Dior до прочутата руска колекция.
Критиците определят филма като ненужно дързък, скандален, провокативен на моменти, силно неудобен понякога, но и много въздействащ и вдъхновяващ. Наистина – такъв е, точно какъвто бе и Ив Сен Лоран. И затова си заслужава…
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Pinterest / Video: Youtube