Жената-пърформанс

x

 


 

Връзката между Сърбия и Ню Йорк, както и връзката между пърформанса и западната ни съседка си има име – Марина Абрамович – жена, която едновременно носи типичния балкански борбен дух и непримирението, и мечтите на Запада. Марина е родена на 30-ти ноември 1946 година в семейство на изявени комунисти, в Белград. Детските ѝ години преминават изключително тежко, белязани от развода на нейните родители и деспотичното поведение на майка ѝ.

Кариерата си в сферата на пърформанса, тя започва през 70-те години, но още в детството си е давала заявка с поведението към родителите си, че няма да се занимава с нещо обикновено и ще бъде различна. Това най-силно си проличава, когато Марина решава, че е дошло време да си счупи носа сама, защото не го харесва, а очаква лекарите след това да го оформят като на Бриджид Бардо. Това, така и не се случва, но по-нататъшната ѝ кариера до известна степен е свързана с експериментите върху нейното собствено тяло и причиняването на болка в името на пърформанса.

 


 


Марина е активна в тази сфера вече няколко декади, което я провокира да нарече себе си „бабата на пърформанса”, а увлечението ѝ е да изследва взаимоотношенията между нея самата, когато изпълнява някакъв акт и публиката. Абрамович много често достига до крайности като да си гори косата, да стои гладна с дни или да си причинява някаква болка, за да изследва също волята на ума и границите на човешкото тяло.

Марина завършва изкуство в Белград и известно време след това преподава в Нови Сад. През 1971 година се омъжва за пръв път, но този първи брак завършва с развод след пет години. Втората любов на Марина – един немски артист, се оказва по-дълготрайна и обвързана с пърформанса. Двамата решават да базират изкуството върху личния си живот и връзката между телата си. Често твърдят, че те са една душа в две тела, докато не се разделят през 1988 година.

 


 


През 1997 година Марина среща любовта на живота си – италианеца Паоло Каневари, която връзка отново приключва нещастно. На биеналето във Венеция, през същата тази година, тя печели награда „Златен лъв” за инсталацията „Балкански барок”.

Марина признава, че в Сърбия не е приемана добре и никога не е получила признание като за творец. През 2011 година, обаче тя се появява на корицата на Elle в родната си страна.

Абрамович продължава да се занимава с пърформанс и до ден-днешен, а животът ѝ е запечатан в няколко ленти и в съзнанието на хората, които се запознават с творчеството, което самата тя посвещава на собствените си концепции и съществуване.

текст: Стефи Стоева

снимки: БГНЕС

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Обувки от THE ROW

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сако от BALMAIN

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Бяла тениска от BURBERRY

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Мини чанта през рамо от THE ROW

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

С маратонки към офиса.

Ако сте пропуснали
Най-четени