Една от най-очакваните и интересни модни седмици, тази в Милано, приключи. Беше различна, цветна, смела, отговорна и пълна с много ново и още толкова много добре забравено старо. За новата ера при Fendi, силните послания на Prada, както и за различната роля на жените в Max Mara, вече ви разказахме. Днес каним в светлината на прожекторите едно италианско трио, без което просто не можем да си представим Модната седмица в Италия. Приветствайте Versace, Armani и Gucci, заедно с техните три концепции за предстоящата пролет…
Versace – нещо ново, нещо старо, нещо зелено
Ако трябва да посочим само една колекция, която истински ни изнада, то това безспорно ще бъде тази на Versace. Ревютата на Донатела Версаче по правило са винаги вдъхновяващи, но представянето на пролетно-лятната колекция за 2020 г., бе по-специално и… емоционално, макар да започна като всяко друго ревю на бранда. Видяхме преобладаващо и доминиращо черно, настанило се върху поли, рокли и сака, а компания му правеше малко неон, който успешно контрастираше, без да засенчва тъмния цвят. Главен герой на колекцията обаче бе тропическият принт. Заслужено, все пак тази година този десен чества 20 години от първото си появяване, отново в ревю на Versace. Именно с тропическия принт бе свързана и изненадата на вечерта. Или по-точно с една рокля, представена не от кого да е, ами от самата Дженифър Лопес. Да, вероятно вече сте се сетили за онази емблематична рокля Versace с дълбоко деколте, която Лопес носеше през 2000-та година, по време на 42-рите награди „Грами”. Е, същата е! Или поне почти същата. Добре де, зеленият първообраз на тази „рокля с история“ беше послужил за вдъхновение на Донотела. Новата версия на роклята бе дори по-дръзка и интерeсна от предишната. Десенът е почти същият, но за разлика от оригиналната рокля, тази сега беше с голи рамене, вместо дълги ръкави. Както вероятно може да си представите, новата стара рокля предизвика не по-малко фурор в залата, отколкото преди две десетилетия и напълно очаквано покори цялата вечер. Публиката аплодираше от една страна носталгията по старото, наситено с толкова спомени, а от друга – радушно посрещаше новото, отправило поглед към бъдещето, което е обещаващо добро! А ние няма как да не отбележим две неща – с годините Дженифър Лопес изглежда все по-добре, а Versace продължава да се развива във все по-вдъхновяващи посоки!
Armani говори с природата
Една от най-наболелите и актуални теми напоследък е опазването на планета ни, затова очаквахме призивите за екологично осъзнаване да се появяват и от модните подиуми. И се появиха… в пролетно-лятната колекция на Armani за 2020. Джорджо Армани бе кръстил ревюто си „Земя”, име, което само по себе си е недвусмислено.
Очаквано осемдесет и пет годишният моделиер, не бе изневерил на своята естетика. На сцената видяхме много въздушни облекла, които следваха характерни чисти и меки линии и създаваха сякаш безтегловна атмосфера. Всеки детайл – от закръглените яки на саката, през роклите от тюл, та чак до намачканите поли, бе изкусно съобразен с темата на колекцията. Цветната палитра пък напомняше на пастелните цветове на минералите, които се преливаха бавно към морски и растителни нюанси. Интересен бе фактът, че в цялото ревю имаше и много блясък, който обаче далеч не бе ослепителен, ами сякаш отразен от лунната светлина. Точно като роклята, която носеше българката Белослава Хинова, по време на дефилето. Нежна, въздушна и събрала доза ненатрапчив блясък в себе си – също като 17-годишната й същност.
„Имаме нужда да сме близки с природата и да не прекаляваме със собствения си ексхибиционизъм” – заяви италианският дизайнер , който доказа, че днае как да говори езика на Земята. Армани ни прикани да променим фокуса и да се концентрираме върху важните неща. Тези, които ни заобикалят ежедневно! Съвсем не случайно всяка от визиите бе завършена с леки и равни обувки, достатъчно удобни, за да ускорим походката си и да крачим без напрежение, правейки уверени стъпки към бъдещето!
Gucci и силата на модата
Ревюто на Gucci по традиция дава началото на Италианската модната седмица, но този път, за разлика от другите сезони графикът бе променен и на известната модна къща се бе паднала честта да закрие Седмицата на модата в Милано. Промяната определено не бе смутила особено настоящия творчески директор на бранда – Алесандро Микеле, който посрещна гостите си в затъмнена, осветена оскъдно в червено зала. Когато дефилето започна, светлината постепенно стана все по-бяла и заслепяваща. Бяло носеха и всички модели, повечето, от които дефилираха боси в дрехи, напомнящи за една твърде стерилна среда. Това неочаквано начало, съвсем не беше случайно – белите еднотипни дрехи, лишени от каквато и да е креативност, бяха начинът, по който Микеле изрази своята позиция спрямо модата в световен мащаб. А именно: „Модата е сила, надвиваща живота, в която липсва самоизразяване”.
Преди да решите, че пролетта на Gucci ще бъде бяла и лишена от емоции, то бързаме да ви кажем – това беше само началото. След повторното заглушаване на светлината, започна представянето на същинската колекция за пролет/лято 2020. Вдъхновението за нея, дизайнерът е открил в 70-те години на миналия век. Факт, който едва ли ще изненада някого, вземайки предвид, че в последно време целият моден свят заживя именно там, някъде между 70-те и 80-те. Признаваме си обаче, че това беше може би най-екстравагантният прочит на тези десетилетия, който сме виждали до момента. Широки панталони, дълги рокли с флорални мотиви, класически костюми, ризи, загащени в панталоните, точки, каре… – до тук, нищо особено. Различното бяха цветовете – ярки, смели и съчетани ексцентрично. Въпреки преобладаваща наситеност обаче, моделите бяха значително по-сдържани от всичко, което сме виждали с етикет Gucci в миналото. Дизайнерът бе избрал да следва подхода „малкото-е-повече”, при които предлага базови модели в изключително ярки цветове, като главната му цел (както самият той казва) е да разнообрази скуката. Най-вече своята! Е, получило му се е – колекцията е разнообразна и различна, като това не означава непременно нещо негативно. Просто различна от всички представи за Gucci…
И така сред много вдъхновение и силни послания, почти неусетно изминаха ¾ от месеца, посветен на модата. А сега накъде? Ами към последната ни спирка – модна столица №4… Arrivederci Milano, Bonjour Paris!
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Vogue