Арх. Павел Янев: „Вкусът се възпитава цял живот”

x

photo


Не количеството, а качеството е от съществено значение за визитката на всеки абсолютен професионалист. Когато говорим за архитектура и интериорен дизайн обаче това правило важи с двойна сила. За предизвикателствата и тенденциите в съвременната архитектура и дизайн, за компромисите и творческите търсения по пътя към успеха си говорим с архитект Павел Янев – собственик на студиото за архитектура и дизайн ALL in Studio, специализирано в проектирането на жилищни сгради и интериори и тяхното изпълнение до последния детайл.

Какви са предизвикателствата и бариерите пред младите дизайнери днес?

Предизвикателствата са вдъхновение, а трудностите и бариерите са просто част от процеса. Ако дизайнът и архитектурата бяха лъжица за всяка уста, то всеки щеше да е дизайнер. Хм, всъщност като се замисля… всеки втори си мисли, че е дизайнер, защото е обзавел дома си според собствения си вкус. Лошо няма! Това отсява наистина добрия продукт от „масовия” дизайн.
Както за младите, така и за по-опитните дизайнери е изключително трудно да обяснят какво точно правят. В България се злоупотребява с думата „дизайн”. Хората си мислят, че дизайнерът е гей с шалче и щръкнала коса, който ще им каже как да си боядисат стените и какъв килим или диван да си купят. Това е може би крайната фаза от целия процес, който включва в себе си проектирането на цялостната концепция, познаване на материалите, тяхната комбинация, бюджетиране на всеки един от продуктите, и съответно комуникацията на всички подизпълнители по време на изграждането на обекта.


pavel yanev


Случвало ли ви се е да се откажете от даден проект, защото изпълнението му би коствало множество компромиси от ваша страна?

Рядко се случва да откажем проект, тъй като хората, които идват при нас, са много добре подготвени относно нашия дизайн и знаят много добре в каква насока работим – чисти линии, прост и разпознаваем дизайн!
Проектите, по които не сме стартирали работа, са поради факта, че даден клиент има прекалено нереалистични представи относно баланса краен продукт – бюджет. Или с други думи – желанието му да получи дизайн, който не може след това да си позволи като материали, продукти и изпълнение. Но сме имали и случаи, в които след като клиентът направи собствено проучване на цените се връща и казва: „Започвайте!”.
Разбира се, винаги правя компромиси при създаването на един проект. Той е съобразен с много неща, но компромисите не трябва да са едностранни, защото резултатът ще е катастрофа. Уважавам вкуса на хората. Знам и осъзнавам, че всичко е въпрос на личен вкус, а той се изгражда цял живот. Не се сърдя на посредствените хора, които живеят в 90-те и си искат дизайна от тогава. Това си е техен избор и съм сигурен, че ще намерят сродна душа, която да изпълни желанието им.

Какво най-често търсят клиентите ви? Какво търсите вие?

Нашите клиенти са изключително интелигентни и ерудирани хора, които ценят времето си. И директно на въпроса – търсят начин да им спестим време и пари! Как го правим ние? Като се заемаме с целия процес по изграждането на един обект – от проектирането, през бюджетирането и поръчките и стигнем до последните детайли.
С времето и ние, и клиентите ни станахме по-взискателни един към друг. Всеки знае къде е в машината и по този начин работата върви. Идеята, че някой е помислил вместо теб за абсолютно всичко, е много успокояваща. Висок клас услуга, която ти позволява да инвестираш времето си в това, в което си добър! А не да ходиш по складове да търсиш най-добрия материал на по-добра цена, да се чудиш кой да го инсталира и съответно да организираш целия оркестър да свири… в срок!
Времето винаги е било лукс. А ние винаги търсим поле за изява! Вкарваме последните и най-модерни материали директно от производителя още преди да ги има на пазара и да са достъпни за всички! По този начин сме няколко месеца преди останалите и определяме тренда!


unnamed unnamed (1)


Вкусът възпитава ли се или той е генетично заложен?

Разбира се, че се възпитава. И то цял живот! От ден едно до ден финале! Родителите и социалната среда възпитават вкуса ни още от малки. Избирайки да купиш даден продукт заради неговата философия, зад която е проектиран и произведен е само старт и най-малкото, което може едно дете да види. По този начин виждаш не продукта, а отношението към детайла.
Дизайнът не е просто диван, боя, тапет или стол. Той е визуална храна за душата – лайфстайл! Живееш ли го този живот или само се правиш? Това е въпросът. Ядеш, за да се нахраниш… или за да ти е вкусно?
Лесно е да създадеш и облечеш нещо. За мен предизвикателството е да го направиш качествено и ефектно! По мярка. Специално за теб! Можеш да се отидеш в магазина и да си накупиш дрехи. Можеш обаче и да си ушиеш костюм, който да следва твоята линия и извивки. Да пипнеш предварително и да усетиш разликата между материала. С кое ще се чувстваш по-добре? Не казвай, знам отговора!

Какви са тенденциите в интериорния дизайн и какво се случва със съвременния дизайн в България?

Всичко е преходно и въпрос на личен вкус. Тенденциите винаги са били в посока експериментиране и визия няколко стъпки напред! В България е малко трудно да се говори за тенденции, тъй като повечето хора все още не могат да се оставят в ръцете на професионалист и подхождат доста скептично към нашата работа. Имат си някаква визия в главата, но не осъзнават, че тя е била тенденция преди 5 години. Истината е, че тенденциите ги определяме ние – архитектите и дизайнерите. Винаги съм мислел, че човек, който се насочва да прави архитектура и дизайн, е длъжен да има мисия.
Дизайнът не е като да правиш сирене: колкото повече сирене, толкова повече пари. Дизайнът формира ума на хората, които го обитават. В момента съвременният дизайн в България е някаква аморфна измислена бутафория и мусака между самоуки „дизайнери”, които като си направят собствения апартамент, платят си на някое списание да го снима и хоп: „Аз съм дизайнер”. Истината е, че лош дизай няма. Лошият дизайн не е дизайн, а лошо изхарчени пари за посредствен продукт. Нека не забравяме всъщност, че в България за дизайн се говори едва през последните 10-15 години.


All in studio (1)


С какво очаквате да ни изненада следващият сезон?

Хората да спрат да харесват жълто. Не мога да разбера защо всички бягат от бялото и черното – най-фундаменталните цветове, които носят най-доброто послание! Приветстваме всеки, който е решил да стигне и по-далеч! Ето, например сега завършихме един проект, който е изцяло 100% в бяло! Има съвсем малък акцент само – бетонов под!

Има ли формула за успеха на един проект?

Моята формула е, че истинският архитект трябва да прави нещата прости. Използвам определени детайли и материали, които са като запазена марка на моето студио.
Всяко наше интериорно решение води до промяна на навици и превъзпитаване на битовизма! Имаме репутацията на студио, което решава комплексни проблеми. Вземам 50 елемента, филтрирам и селектирам най-подходящите и ги съчетавам в една функционална система. Хората го наричат „дизайн”, аз го наричам ALL in STUDIO.

Над какво работите в момента?

Естествено, върху няколко уникално интересни проекта, които ще видят бял свят около Коледа. Клиентите ни ще получат доста приятни изненади за зимните празници. По ред в листата – няколко частни домове, високотехнологични офиси, жилищна сграда, две къщи … и май ще правим нов дизайн на едно любимо заведение! Да видим!


unnamed (2)


Текст: Велиана Симеонова

Снимки: Личен архив

Вижте още:

И НЯКОЙ ИМА КОЛЕЛО… В ИНТЕРИОРА

КЛОВИС ТЕТАНЖЕ – ЗА ШАМПАНСКОТО, МОДАТА И ЛЮБОВТА

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Обувки от THE ROW

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сако от BALMAIN

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Бяла тениска от BURBERRY

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Мини чанта през рамо от THE ROW

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Петъчен стайлинг по две.

Ако сте пропуснали
Най-четени