Дъга в чинията или Влиянието на цветовете върху сетивността и апетита

x

Обръщали ли сте внимание на цветовете на храната, която всеки ден ядете? А питали ли сте се защо производителите избират за своите опаковки точно определени цветове? Всъщност възможно ли е цветът на храната да ни изкуши или да ни откаже да я опитаме? Отговорът е – абсолютно да! Така, както цветовете на дрехите оказват влияние върху настроението, същото се случва и с апетита. Дори нещо повече – всеки цвят се асоциира с различна емоция или чувство и е доказано, че човек може да откаже да опита дадена храна, базирайки се само на цвета, аромата или външния й вид. Често е явлението и при което зрението и вкусът са в синестезия ( от гръцки syn, „заедно“ и aishesis, „усещане“) или иначе казано – едното възприятие предизвиква другото. Каква в детайли е връзката между цветовете и апетита и какво се случва, когато съберем дъгата в чинията си, ще ви разкажем в следващите редове…



Както може да предположите има цветове, които събуждат и такива, които потискат апетита. Нека започнем първо с „приятните” или по-точно тези, които стимулират апетита:

Зелено

Има ли някой, който да не знае, че зеленият цвят е равен на здраве? Зеленото се асоциира с пресни и свежи салати, а пък наситените му нюанси са добър знак, че храната е прясна и дори по-хубаво, току-що откъсната. Хората сме свикнали, че едни от най-полезните храни – плодовете и зеленчуците, са именно зелени: ябълки, броколи, краставици, марули, авокадо, чушки и т.н., заради това подсъзнателно се чувстваме спокойни, когато консумираме зелена храна.

Червено 

Ако зеленият цвят е най-здравословният, то червеният е най-апетитният. Той повишава ритъма на сърцето и по този начин увеличава и енергията на тялото, а от това и апетита. Именно това е причината много заведения за хранене да избират червени покривки за масите, червени салфетки или пък интериор с преобладаващо червени нюанси. Всъщност според редица изследвания дори и червеният шрифт в менюто може да подтикне човек да си поръча дадено нещо, въпреки, че не е толкова гладен? Дали е вярно? Ще проверим! Направете го и вие!

Жълто

Цветът на слънцето, на лятото, на безгрижието… всъщност и на щастието. Да, наистина жълтото е наричано цветът на щастието, а както може да предположите когато един човек е щастлив, то той е и по-склонен да похапва повече. Бананите са жълти, но пък и пържените картофи са жълти, има ли проблем? Не, стига да внимавате с количеството!

Оранжево

Доказано е, че много хора ще се радват да видят нещо оранжево в чинията си и това съвсем не е случайно! Този цвят действа стимулиращо на мозъка, а след като мозъчната активност се увеличи се повява и… чувството на глад. Благоприятното в случая е, че подобно на зеления цвят, и в оранжево може да откриете много плодове и зеленчуци – тиква, моркови, праскови, мандарини, портокали, с които освен наслада за сетивата, да доставяте на организма и доза витамини.



Следващата група е тази на „неприятните” цветове. Те далеч не са най-любимата асоциация на мозъка, свързана с храна, но и измежду тях има такива, които са несправедливо набедени, затова не бързайте да ги изключвате от менюто си.

Черно 

Въпреки, че напоследък е много актуално храните да се оцветяват в черно – черен сладолед, черен бургер, черни френски макарони и т.н., като изключим екстравагантността му, в ежедневието този цвят се избягва от повечето хора. Причината – на подсъзнателно ниво се възприема като „нечист” и дори опасен за здравето.

Кафяво

Още един тъмен цвят, който вероятно няма да повиши апетита е кафявият. Той напомня на храна, която е претърпяла твърде дълга термична обработка, а това трудно би накарало някого с нетърпеливо да посегне към което и да е ястие, нали? Ние обаче не сме напълно съгласни кафявият цвят да се набеждава единствено като „неприятен”, тъй като това е естественият цвят на шоколада, а на него почти всички трудно устояват. Всъщност като се замислим кафяви са още – пълнозърнестите продукти, някои видове ядки, бобът и лещата… именно заради това, не си изграждайте стереотипи, само защото масово дадено нещо не се харесва. Опитвайте го първо и преценете сами!

Лилаво

Една от причините лилавото да присъства в негативния списък е просто защото не се срещат много храни, чийто естествен цвят да е лилав. Едни от най-честите асоциации с него са за патладжан, цвекло или червен лук, а нека си признаем – малко хора намират точно тези храни за изключително вкусни. Трудно може да почувствате глад, съзерцавайки глава червен лук, но със смокините пък положението съвсем не е същото!

Синьо

А какво ще кажете за синьото? Може да хапнете шепа боровинки, но ако не сте ги купили, ами лично сте си ги обрали, то вероятно поне три пъти ще проверите в Интернет, че не сте се натъкнали на нещо отровно. Защо? Просто, защото подобно на лилавите храни и сините не са особено разпространени в природата, а и човешкият мозък има свойството да асоциира синия цвят в храната с… мухъл. В следствие на това хората по правило са особено предпазливи към цветът на небето и морето, който е обявен и за цвят на спокойствието… но вероятно когато присъства в интериора, а не в чинията.



След като вече знаете по какъв начин цветовете влияят на апетита, то със сигурност ще може по-лесно да задоволявате „чувството на глад” и да преценявате кога наистина сте гладни или просто организмът ви си е харесал нещо, заради цвета. Използвайте цветовата психология в своя полза, но и не се ограничавайте да консумирате нещо само заради цвета му, дори и в храната с привидно най-неприятния цвят със сигурност се съдържат полезни вещества, от които не следва да лишавате организма си.

Текст: Ани Георгиева 

Снимки: Unsplash

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Ultramarine A-Silhouette Coat от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Barrel Jeans in Dark Blue от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Къс панталон с набирания от KOTON

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Поло блуза с коприна от OXXO

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Небрежно усещане за уикенд.

Ако сте пропуснали
Най-четени