Правилото за „добър“ живот на работното място е просто и много елементарно: щастлив шеф = щастлив служител. И тъй като често не избираме шефовете си, а те нас, то поне можем да направим така, че да спечелим тяхното добро отношение и да дадем шанс на по-горното уравнение. Тук не става дума за някаква форма на фамилиарничене, в която се опитваме да ви накараме да повярвате. Тук става дума за поведение, което се уповава на професионалната етика и поведение, предхождащо екипната работа между различните нива в йерархията. Тук става дума за маниер, който произхожда от чувството за принадлежност към общата кауза. Става дума за онези неща, които трябва да направите и усвоите, преди да чакате високата заплата. Как да направите така, че шефът ви да не ви мрази:
Интересувайте се от какво имат нужда шефовете ви. Обикновено служителите взимат решения на база собствените си нужди, без първо да си представят как изглежда светът през очите на шефовете им. Разберете какво е важно за ръководителите и се опитайте да направите същото нещо важно и за вас. Това ще ви превърне в безценен актив за фирмата. Не е нужно всичко да ви се казва в прав текст, за да го разбирате, защото нали твърдите, че имате интуиция, все пак?
Поддържайте имиджа на шефовете си добър и добре. Да работите осем часа за някого, в крайна сметка означава, че в тези осем часа вие, малко или много, влизате в някаква роля и играете по сценарий, за което пък преди това сте получили диплома, а сега взимате заплата. Част от тази роля цели да утвърждава имиджа на работодателя позитивно. Ако ръководителите ви и компанията изглеждат добре в очите на другите и вие ще се радвате на добър имидж. Просто е като две и две.
Не се включвайте в клюкарски интриги и други подобни. Няма вариант, в който да можете да бъдете в добри отношения с някой, от когото се оплаквате. Проблемите и съмненията са нещо, което трябва да споделяте и комуникирате – с финес и преценка за нещата.
Комуникирайте с ръководителите си – важно е. Бъдете проактивни, интересувайте се от своя прогрес, интересувайте се от мнението на шефовете си. И ако нещо негативно бъде отбелязано по време на разговора, бъдете добре настроени. Винаги ще имате време да поправите онова, което има нужда да бъде поправено. А дори не е нужно да търсите „подводни камъни“ в разговорите със шефовете си. Понякога комуникацията може да води в позитивна насока и личностно израстване, благодарение на правилния подход.
Обяснявайте нещата аргументирано. Ако имате проблем или нямате възможност да изпълните някаква задача, споделяйте причините и пречките навреме. Защото в някои случаи не важи правилото: „По-добре късно, отколкото никога“.
Уважавайте институцията, в която работите. Бъдете позитивно настроени. Бъдете отборен играч. Бъдете коректни. Бъдете ентусиазирани. Всичко това има цена и тя рано или късно ще ви бъде платена.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още:
Are You LinkedIn и знаете ли как?
Не допускайте тези грешки в кариерен план, ако сте на възраст 20+