Боряна и Ева от „Kool and Konsious“ – устойчива мода в неустойчив свят

x

Боряна Узунова и Ева Вучева са основатели на платформата „Kool and Konsious“. Две вдъхновяващи млади жени в ролите на иноватори ангажирани с най-важните каузи на нашето време – мода, съобразена с околната среда и нейното опазване. Бизнес дами, предприемачи и безстрашни пионери, пример за вдъхновение и подражание.

 Какви искахте да станете когато бяхте малки момичета? 

Боряна Узунова: Аз исках да бъда хирург или ветеринар. Цялото ми семейство са лекари и сме отраснали с медицината като много близка сфера. Вече ни наричат семейство Дулитъл (смее се). Вкъщи винаги с радост сме си говорили за работата. Като човек, който по природа е амбициозен, от първи клас – буквално – нямаше година, в която да нямам някакъв бизнес. (смее се). Единственото ми вълнение от буденето сутрин за училище беше, че  ще мога да си продавам нещата (смее се). В крайна сметка, много естествено реших да се занимавам с предприемачество. Мислила съм си да съчетая предприемачество с медицина. Но много естествено дойде цялото осъзнаване за проблемите в модната индустрия и за липсата на иновации, което много ме привлича като посока, в която да започна да се развивам.

Ева Вучева: Аз нямам някакъв ясен спомен да съм искала да стана нещо конкретно. Моето детство е минало в кола. Винаги пътувахме от едната до следващата фабрика. Сигурно съм искала да стана шофьор на електрокар. (смее се). Имам усещане, че винаги съм била много self-driven в различни посоки, които са ми били интересни спрямо възрастта. В един TED Talk, който правих, случайно започнах с това, че съм роден лидер – на шега естествено. Но мисля, че съм всъщност точно това. Определено ми е много лесно да ангажирам хора около себе си и да ги вкарам в някаква посока. Много ясно виждам целите и пътя, по който да се стигне до тях. Мисля, че звучи една идея по-агресивно отколкото ми се иска, но абсолютно вярвам, че това е така. Предполагам, че съм искала да стана генерал. (смее се).

Спомняте ли си първия Ви разговор за създаването на Kool & Konscious? 

Е.В.:  Боряна ми прати един много дълъг имейл, който аз очевидно не бях прочела в детайл. (смее се). Спомням ми, че й отговорих нещо от рода на “Чудесно! Да се срещнем!”, и така се срещнахме около Коледа преди 2 години.

Б.У.: Октомоври 2018.

Е.В.: Оказа се, че моят офис е буквално на 2 метра от къщата на Боряна. Идеята не беше толкова да работим заедно, а по-скоро аз да помогна за изграждането на правилния екип около идеята. Поканих я да работи при мен в офиса и да обменяме идеи. Но с времето аз станах част от екипа.

Б.У.: Аз й заложих капан на Ева (смее се).

А как се роди името Kool & Кonscious? 

Б.У.: Аз изхождах от позиция, в която бях развила технология за “Perfect Fit On Demand” и идеята ми беше да създам платформа, в която да събера супер готини малки брандове, които потенциално да започнат да използват тази технология, и потребителят да може да си поръчва дрехи с “Perfect Fit On Demand” от тази платформа. Естествено имаше много силен устойчив елемент. Цялата идеология зад технологията беше да няма “масово производство”, а да се произвежда само тогава, когато някой наистина иска да си купи нещо. Започнахме да развиваме платформата в центъра на Хонконг с един „pop up“ магазин. Беше много готин, само с осем бранда. Бяхме го кръстили “Couture Capsule”. Магазинът беше отворен за 1 месец през юни 2018. Много се хареса и решихме да го развием и онлайн. Мислих просто да има секция, която да е “kool and conscious”, но Ева много хареса името и поиска да го използваме.

Е.В.: Да, името присъстваше в първия merchandise. На мен много ми хареса, че е директно и казва за какво се бори този проект. Също така, името е достатъчно дълго, за да се запомни.



Уебсайтът ви включва близо 100 устойчиви бранда. От какви продуктови категории са? 

Е.В.: Освен дрехи и аксесоари, имаме и обувки. Основно кецове. За съжаление няма толкова много брандове, които произвеждат устойчиви обувки, които достатъчно да пасват на нашия стил. В началото започнахме с идеята, че всички, които имат устойчиво производство са добре дошли, но много бързо видяхме, че всъщност част от имиджа на устойчивата мода е, че е „Hand made“ или „занаятчийски“, което не винаги е стилно, или достатъчно добре изглеждащо. За нас беше важно да кажем, че всъщност устойчивата мода е точно толкова стилна, качествена, красива и вълнуваща, колкото всяко друго нещо, което си купуваш. Просто има добавената стойност на това, че е произведена по устойчив начин с много по-малко отражение към околната среда. Затова започнахме по-селективно да качваме продукти и да събираме брандове – качествени и добре изглеждащи в ценовата категория на достъпния лукс.

Б.У.: Има и много beauty марки, които проучваме. Искаме да натрупаме готино разнообразие и в тази категория.

Какво ще включва категорията “Pre Owned”?

Е.В.: Това, което искаме да направим в “Pre Owned” е да отворим място за бутици, които продават винтидж и/или pre-owned fashion, и които успяват да предложат съдържанието си достатъчно добре. Да бъде по-добре поднесено в сравнение с по-големите сайтове, които правят подобни неща. Най-вече искаме съдържанието и начина, по който го поднасяме да изглежда достатъчно красиво и добре курирано.

Б.У.: Реално second hand, pre-owned и наем имат невероятен растеж в последната 1 година. Това, което забелязвам е, че хората са абсолютно ок с това да нямат чисто нова Chanel чанта. Това премахва бариерите, а и Chanel никога, никога нямат намаление.



Имате ли планове за платформата в друг аспект? 

Е.В.: Казваме си, че трябва да започнем да правим това от първия ден, в който сме започнали да работим по тази платформа. Някакси никога не остава време. Чак сега имаме по-конкретен план и ресурс, чрез който да създаваме съдържание и да я развива като някакъв вид медия.

Какви са необходимите качества за да бъдеш успешен устойчив бранд в България, според вас?

Е.В.: Ами според мен не трябва да продаваш в България. Българският пазар е малък и е труден за модни брандове така или иначе. Не ти позволява някаква много голяма възможност за растеж. Ако започнеш с добър микс от продукти – не твърде много, не твърде малко – е възможно. Но устойчивостта сама по себе си няма да е някакъв двигател за хората да си пазаруват, а по-скоро как изглеждат дрехите.

Б.У.: Аз имах доста неочакван „проблясък“ по темата. Миналият декември се запознах с Мими Чаушева, която е основателката на Alessa Fashion, което е всичко друго, но не и устойчив бранд, но просто има невероятна реализация в България. Има ниша в България и има възможност брандовете да се реализират. Но според мен не можеш да бъдеш успешен и в България, и в Европа, и в света, тъй като самата стилистика в България не е “go-to” стила на Европа. Просто са 2 различни свята. Относно устойчивостта, трябва да кажа, че генерално като стратегия това да промениш поведението на хората, е една доста трудоемка и скъпа задача. Една от причините, поради които избрахме английския пазар да бъде първия ни пазар, в който влизаме е, че много от големите играчи, дори правителството – инвестират в това харата да се образоват, и да имат отношение по темата „устойчивост и климатични промени“. Ако искаме да направим промяна в България, цялото тежест ще бъде на нашите рамене, което е не е невъзможна задача, но за start up с лимитирано финансиране, просто е невъзможно да инвестираме в образоване. Но когато ни предлагат да споделяме идеите си – винаги сме щастливи да го направим!

Какви каузи ви вълнуват напоследък?

Е.В.: Това, което за мен е важно – и честно казано до ден днешен не се чувствам достатъчно образована на тази тема – е момента на социално израстване и натрупването на несправедливости, които са навсякъде около нас. Например, нормализиране на проблемите в Близкия Изток и това, че ние смятаме, че е нормално да има бомбардировки в Сирия, която е доста близо до България. Или да приемем, че е нормално хората в Ливан да нямат какво да ядат, и да са пред колапс като икономика и държава. Или че е нормално хора с определен цвят на кожата да стартират по определен начин, а другите по друг начин. Аз съм си поставила лична задача, в комуникацията ми с приятели и въобще с хората около мен да говоря на такива теми. В някакъв момент трябва да бъдем по-добро общество, и трябва да бъдем по-добри хора.

Б.У.: Моето усещане към света винаги е било свързано с природата. Природата винаги е била най-важното нещо, в коет овярвам. Усещането ми през последните няколко години е, че има някакъв завой в доста от глобалните проблеми. Винаги се стига до някакъв момент на ренесанс и защо този да е различен. Светът мина от магьосници и магии към осъзнаване, че всъщност науката е нещо, което може да ни помогне и нещо, на което можем да разчитаме. Смятам, че сега трябва да минем през нов тип ренесанс – колективен – който е много тясно обвързан с отношението ни към природата и това да бъдем по-социално ангажирани. Грижа ме е да има баланс в света от гледна точка на опазване на климата.  Да осъзнаем че сме един свят и един микрокозъм – това е, което ме вълнува.



Вие практикувате ли дигитален детокс? 

Е.В.: Аз нямам проблем да съм без телефон и без социални медии. Не бих казала, че съм много активна. Опитвам се да съм по-активна, за да говоря за Kool and Konscious и за нашата инициатива. Едно от момичетата, с които работим, има страхотния навик да не е онлайн по никакъв начин всеки ден след 7 и уикендите. Според мен трябва да имаш някакво уважение към себе си и към хората около теб, защото стигаш много бързо до този “burn out“ момент, в който тотално не можеш да поемеш каквато и да е информация.

Коя е вашата жена герой? Личност, която ви мотивира непрестанно?

Б.У.: Ева, кажи си  – Киара Ферани! (смее се)

Е.В.: Аз съм единственият фен на Киара Ферани в Kool and Кonscious (смее се). Но имам много и най-различни „женски герои“ – от писатели до съдии. Сара Блейкли – основателката на Spanx – може би една от личностите, които най-много следвам напоследък. Тя е доста приземена, самоизградила се, и въпреки големия успех и всичко, което е постигнала, успява да е естествена и много активна. Много ми харесва и мисля, че е нещо, което трудно се постига като баланс. Мисля още, че жените имат много специални качества, които липсват при мъжете. Изключително сме интуитивни, което според мен е много важно в бизнеса. Много често съм единствената жена в стаята, което е просто смешно. От друга страна пък, мъжете носят също имат много качества, които ние нямаме, и комбинацията от двете е важна.

Б.У.: Моят отговор ще е много скучен. Много ясно знам, когато нещо ми харесва и когато нещо не ми харесва – с хората и с техните качества е по същия начин. Има изключително много и жени, и мъже в моят живот, които са ме вдъхновили и са провокирали израстване в мен. Ако трябва наистина да назова жена, ще назова майка си. В 5-ти клас бях голям бунтар в училище, и имах много черно и бяло разбиране. Вярвах, че това да имаш шестици означава да си смотан зубър. И аз си казвах, че няма шанс да съм такава и предпочитам да имам тройки. В един момент майка ми просто ми обясни, че това да имаш шестици не трябва да значи, че си зубър – просто ти помага в това да успяваш, и да се класираш по-напред. Това ми харесва и наистина ме накара да осъзная, че всъщност силата да направиш нещо хубаво и да промениш статуквото, е в теб.


Източник: www.nashred.com

 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Обувки от THE ROW

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сако от BALMAIN

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Бяла тениска от BURBERRY

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Мини чанта през рамо от THE ROW

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

С маратонки към офиса.

Ако сте пропуснали
Най-четени