Артистът и пеперудите – Стивън Уилсън: „За мен модата винаги е била извор на вдъхновение“

x


Силен старт за откриването на най-новото творческо пространство в София – галерия „Оборище 5“ е изложбата на американския художник Стивън Уилсън „Луксозни нишки“. До 10 януари 2019 г. галерията ще е дом на колорита, изяществото и артистичността на един от най-нестандартните съвременни американски творци. Луксозни платове, цифрови изображения, триизмерни скулптури, лазерно гравирани акрили и детайлни бродерии са в основата на 33-те оригиналните произведения на Уилсън.

„Работил съм като декоратор за едни от най-известните модни марки – Valentino, Versace, Gucci… Те идваха при мен със скици на идеите си, а аз ги превръщах в реалност“, разказва творецът. „Това бяха основно дантели, бродерии и пачуърк. Работих като комерсиален дизайнер в продължение на 15 години и благодарение на опита си се научих да творя в различни стилове.“



Звучи някак традиционно, но всъщност „традиционни“ е последното, с което можем да определим творбите на Уилсън. Основните изразни средства, които използва, са предимно тъкани и конци, съчетани със скулптурен 3D печат, лазерно гравиране и рисуване.Всяка от творбите му съдържа милиони бодове, изработени с изключителна прецизност, и изискващи стотици часове работа. „Творя  в студиото си в Шарлот, Северна Каролина всеки ден, от ранна утрин до 17.30 ч. следобед, понякога и до по-късно“, споделя Стивън. За основа на творбите си често използва коприна на Hermès, вълнен текстил от Chanel и луксозни тъкани на Gucci, Oscar De La Renta, Ralph Lauren и Brunello Cucinelli. Освен модата за свои източници на вдъхновение творецът посочва съвременните течения в изкуството, сред които поп арт, стрийт арт, графити и иконография, както и традиционните занаяти.



Как бихте представили себе си: като художник, майстор или моделиер?

Със сигурност като микс медия артист. Защото не използвам само едно изразно средство. Нишките са изразното средство, което най-често използвам, 99 процента от творбите ми са с бродерии или конци, включени по един или друг начин. Но използвам и маслени бои, скулптура, фотография… Смесвам всички елементи по един артистичен начин.

 

Виждам, че пеперудите са Ви фетиш…

Да, точно така е. Творбите с пеперуди се превърнаха в цяла серия. Когато започнах да работя по нея, дъщеря ми беше на 6 месеца. Гледах целия този негативизъм по новините и медиите и първоначално рисувах само фона на творбите. В тъмни цветове и някак потискащи. Пеперудите се появиха като знак на надежда. Те са начинът, по който обясняваме на детето си, че винаги има надежда. Мисля, че и хората трябва да гледат така на нещата. Затова са пеперудите. А черепите… знаете, те се като знак на смъртта, но с пеперуди върху тях това е оптимизмът, че животът е въпреки смъртта. Черепите са покрити и с цветя от дантела, които са характерни за булчинските рокли. Изработени са на ръка едно по едно и внимателно закрепени.



Как съвременното изкуството кореспондира с традиционни занаяти като пачуърк и бродерия? Според някои изкуството и занаятите са две съвършено различни неща…

Когато хората чуят за изкуство, обикновено си представят човек, който рисува застанал насред полето. За мен занаяти като дърворезба и металопластика също могат да създадат уникални творби. За да си добър майстор, трябва да си и добър художник, да притежаваш умението да правиш нещата перфектно. Имаш основата. Това, което превръща едно произведение в изкуство, е посланието. Ако си удивителен дърворезбар, но нямаш послание, значи това, което правиш, е просто занаят. Според мен много занаятчии правят копия на нечий чужд образ и представа за нещата.



А какво превръща модата в изкуство?

Само погледнете към наследството на Алекзандър Маккуин и ще разберете кога модата е изкуство. За мен тя винаги е била извор на вдъхновение. Ако вземете например едно модно шоу на Маккуин или последните на Gucci… това, което те правят, е изкуство. И го правят на всеки шест месеца. Когато изгледате някое от шоутата на Лагерфелд за Chanel и след това погледнете творбите на Деймиън Хърст – ето ви паралел! Не са важни само моделите, но и как ще ги представите. Ако видите една дреха окачена някъде, тя не носи същото послание както, ако я видите представена по определен начин в ревю. Според мен Алекзандър Маккуин беше този, които промени правилата на играта. Алекзандър ми е повлиял най-много в областта на модата, защото начина, по който той представя нещата, са много нетрадиционни.

За творбите ми е важна основата, но тя не е достатъчна. Аз съм обратното на минимализма – максималист съм. Мисля за това какво още може да се добави към творбата.



Платовете, материалите, които използвате, са все луксозни…

Да платове от Ralph Laurent, шалове на Gucci и Hermes (сгънати като основа на творбата), обожавам и материите и елементите на Louis Vuitton. В момента всички модни марки правят нещата да изглеждат по-луксозни.

 

Какво според Вас е луксът днес? Въпрос на качество ли е, на цена или на изработка?

Според мен за различните хора луксът означава различно нещо. За хората тип Ralph Laurent е важен начинът, по който продуктът е изработен, също и качеството на материала, човекът, който го е направил… Но за някой младеж – тийнейджър или на 20 години основен е вдъхновителят. Например за абитуриентския си бал те ще си вземат нещо, което е носила някоя от любимите им известни личности. Най-често това ще е първото им Gucci или Chanel, които за тях ще се превърнат във вдъхновение и спомен, които остават за цял живот. А по-нататък в живота хората избират определена марка заради начина, по който е изработила продукта. Някои марки са целите облепени с етикети и лога, но има и други като Bottega и Givenchy, по които няма да намериш надписи.



За Вас лично какво е луксът?

В определен момент от живота си хората казват, че това е времето, и това е истина. Ако мога да си открадна два дни, в които да бъда с дъщеря си без да ме притесняват с каквото и да е, това е истински лукс за мен. Или да отида в друга държава и да давам интервюта, както в момента – това също е лукс.

 

Бродерията Ви е слабост. Успяхте ли вече да се запознаете със спецификата на традиционната българска бродерия?

Да, направих някои проучвания по темата. Видях модели на български бродерии онлайн, а тези дни ще отидем до Националния музей, за да разгледам отблизо.



Текст: Велиана Симеонова

Снимки: архив галерия „Оборище 5“

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Обувки от THE ROW

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сако от BALMAIN

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Бяла тениска от BURBERRY

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Мини чанта през рамо от THE ROW

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Готови за парти.

Ако сте пропуснали
Най-четени